Digital redaktör till Regeringskansliets webbplatser och sociala medier

Digital redaktör till Regeringskansliets webbplatser och sociala medier

Arbetsbeskrivning

Redaktionen, RK Kommunikation, Förvaltningsavdelningen

Har du ett stort engagemang för digitala kommunikationskanaler? Är du intresserad av att arbeta med innehållet på Regeringskansliets webbplatser, sociala medier och ge kommunikationsstöd till Statsrådsberedningen, statsministerns kansli och Förvaltningsavdelningen tillsammans med kunniga kollegor? Då kan vi erbjuda dig ett spännande arbete mitt i händelsernas centrum.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Vi söker nu en digital redaktör som lockas av att planera, producera och publicera innehåll till våra webbplatser och sociala medier. I arbetsuppgifterna ingår att löpande följa upp och säkerställa att innehållet är aktuellt och relevant.

Som digital redaktör och kommunikatör arbetar du med Regeringskansliets gemensamma kanaler både när det gäller webb och sociala medier. Vi ger kommunikationsstöd till Statsrådsberedningen, och Förvaltningsavdelningen. I Statsrådsberedningen finns idag EU-ministern och samordning av EU-frågorna. Kommunikation om regeringens arbete i EU ingår i tjänsten samt arbete med regeringens webbplats på engelska.

Du får arbeta med att delta i utveckling och förvaltning av innehållet, ta fram koncept och samordna det redaktionella arbetet. Du får också arbeta med vägledning inom kommunikationsområdet och samordning av nätverk inom organisationen.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund

Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Du har flera års erfarenhet av arbete med sociala medier och webb samt kommunikationsarbete inom en större myndighet. Du har erfarenhet av redaktionell samordning och planering och även samordning och ansvar för att driva olika nätverk.

Vidare så har du erfarenhet av att arbete med vägledningsfrågor inom kommunikationsområdet där du tagit fram vägledande dokument. Du behöver ha kunskap om lagstiftning inom sociala medier, kunskap om produktion av material för sociala medier och du har god kunskap om Optimizely.

Du behöver även vara en skicklig skribent och ha mycket goda kunskaper i svenska både i tal och skrift.

Det är meriterande om du har ett intresse för samhällsfrågor och en förståelse för politiskt arbete och erfarenhet av att jobba nära politiken. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att ha jobbat med EU-frågor.

 

Dina egenskaper

För att lyckas i rollen behöver du vara handlingskraftig och en driven och noggrann skribent. Du är strukturerad men också flexibel då det är också viktigt att du kan anpassa ditt förhållningssätt till situationen samt att du har ett gott omdöme. Du kommer ha många kontaktytor varför det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga och förmåga att etablera goda relationer.

Övrigt

Anställningen är tillsvidare och med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Det kan även bli aktuellt med rekrytering av Digital redaktör i annan del av Regeringskansliets kommunikationsenhet.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Sanna Johansson på 08-405 51 26. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Ola Nordin-Remberger på 08-405 39 27. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 1 oktober 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 september 2023
  • Ansök senast: 1 oktober 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024