Digital strateg

Digital strateg

Arbetsbeskrivning

Det här är vi
På utvecklings- och administrationsenheten arbetar vi övergripande för hela kommunkoncernen och den politiska organisationen. Som namnet antyder arbetar vi med utveckling och administration och våra arbetsuppgifter på enheten omfattar bland annat diarieföring, arkiv, kommunikation, utredningar, nämndsadministration, näringslivs- och folkhälsofrågor. Att vår enhet består av olika yrkesroller ger oss en kompetensbredd och som medarbetare hos oss får du insyn i många olika områden.
På enheten finns en kommunikationsfunktion som består av kommunikationssamordnare och digital strateg.
Ditt jobb är viktigt
Våra kommuninvånare ska få information om betydelsefulla beslut, händelser, satsningar och hur de kan vara delaktiga i den lokala demokratin. De behöver också få veta vilka förväntningar de kan ha på kommunen, vilken roll vi har, vilka resurser som finns och varför vi tar vissa beslut. Med kommunikation som är begriplig, hanterbar och meningsfull bidrar vi till ett hållbart samhälle. Du kommer också bidra till att skapa enhetlighet och samhörighet inom organisationen genom intern informationsspridning.
Som digital strateg kommer du att ge god service genom tillförlitlig, tillgänglig och relevant information. I uppdraget ingår att öka användningen av digitala tjänster och på så sätt bidra till en hållbar utveckling. Du kommer vara med och utveckla den digitala dokumenthanteringen som i nuläget bland annat sker genom en koppling mellan vårt intranät och Microsoft 365.
I rollen kommer du att uppdatera och utveckla kommunkoncernens webbplatser och intranät, samt ansvara för att utveckla kommunkoncernens e-tjänster. Du har delat ansvar med kommunikationssamordnaren kring; trycksaker, skyltar, nyhetsbrev och övrigt grafiskt material. Arbetsuppgifterna omfattar att skriva, fotografera, filma, utforma och publicera artiklar, trycksaker och webbsidor. Det ingår att vara systemadministratör för våra webbpubliceringsverktyg, e-tjänstverktyg och statistikverktyg.
Det här är du
Du har erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning och förståelse för en kommunal organisation, samt erfarenhet av webbpublicering gärna i Sitevision. Du har kunskaper i Adobeprogram som Photoshop, Indesign, Illustrator och Acrobat. Du är skicklig på att uttrycka dig i tal och framför allt i skrift. Som person brinner du för kommunikation och har lätt för samarbete, du gillar att ta initiativ och vara kreativ.
Du är något av en allkonstnär när det gäller problemlösning, logiskt tänkande och har öga för det estetiska. Du är duktig på att kvalitetssäkra texter, innehåll, layout och funktionalitet på bland annat våra webbplatser. Du har erfarenhet av SEO och digitala analyser samt förmågan att genomföra uppföljningar och förbättringar.
Kompetenskrav
Högskoleutbildning som är relevant för jobbet, Systemvetenskap/journalistik/information/kommunikation/media/webb/samhällsvetenskap
Du har kunskaper inom webbstrategi och webbutveckling och kan agera både som beställare och projektledare. Du har teknisk erfarenhet och kan samarbeta med utvecklare samt kravställa utveckling av våra sidmallar med mera.
Du har allmänna kunskaper kring lagstiftning inom kommunikation och tillgänglighet och reglerna i Upphovsrättslagen, Myndighetsförordningen § 6 och dataskyddsförordningen (GDPR) är särskilt viktiga.



Anställning kommer att ske under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Om ansökan
Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post eller brev. Vi tillämpar löpande urval.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Offentlig handling
Observera att vi som kommun omfattas av offentlighetsprincipen. Det innebär att ansökningshandlingar är offentliga och lämnas ut vid begäran.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunledningskontor Bengtsfors
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 december 2023
  • Ansök senast: 31 december 2023

Postadress

Majbergsvägen 1
Bengtsfors, 66631

Liknande jobb


17 januari 2024

15 januari 2024

Content & Communications Manager

Content & Communications Manager

15 januari 2024