Digitaliseringsansvarig för socialtjänsten

Digitaliseringsansvarig för socialtjänsten

Arbetsbeskrivning

Ånge kommun med omkring 9000 invånare ligger mitt i Sverige. Här är du omgiven av Ljungandalens storslagna landskap, vackra boendemiljöer och människor som värnar om varandra. Vi erbjuder en mängd fritidsaktiviteter och ett rikt kulturliv. Med tåg tar du dig snabbt och bekvämt till Sundsvall och Östersund för handel och nöjen. Lika enkelt kommer du till härliga fjällmiljöer där Vemdalen och Åre erbjuder skidåkning i världsklass.

Vi söker dig som brinner för digital utveckling med förmåga att utveckla och förena teknik med verksamhetens behov. Ser du det som en spännande utmaning att medverka till att göra vår verksamhet ännu bättre med hjälp av IT, kan du vara vår blivande medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats där du tillåts att tänka nytt och våga utmana nuvarande arbetssätt.

Arbetsbeskrivning
Som digitaliseringsansvarig kommer du på strategisk övergripande nivå att ansvara för digitaliseringen inom välfärdsteknologin för socialtjänsten. Du kommer att ha en nyckelroll med att stödja förvaltningsledningen att leda det arbetet. Det innebär att du ger förslag på förbättringar i såväl IT-system som i kompetens och arbetssätt. Genom aktiv omvärldsbevakning medverkar du till att vi har en god framförhållning för att möta kommande behov.
Du kommer bland annat att aktivt leda socialförvaltningens arbete med:
Implementering av nya verksamhetssystem: I egenskap av projektledare.
Utdataplattformar och beslutsstöd: Du ansvarar för utveckling och underhåll av verktyg samt
rapporter för verksamhetsuppföljning.
Informationssäkerhet: Du tar fram och implementerar riktlinjer och utbildningar som ett stöd till
ledningen utifrån deras informationssäkerhetsansvar.
Digitalisering: Du är med och identifierar områden där det går att automatisera eller
förenkla processer för att effektivisera och ge bättre service till våra brukare, kommuninvånare och
medarbetare.
Du kommer ha ett nära samarbete med kompetenta och engagerade kollegor. I din roll blir du ett nav för
samverkan.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant utbildning inom IT-området, eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av att leda och styra projekt med bred kompetens inom IT-området. En merit är att du har kunskaper av system som används inom socialtjänsten.

God kunskap om offentlig verksamhet och de lagar som styr offentlig verksamhet är meriterande.
Som person har du:
- ett strategiskt förhållningssätt, ser helheter och ett brett perspektiv på frågor
- förmåga att sätta dig in i många olika typer av verksamhets- och systemfrågor
- den drivkraft och självständighet som krävs för att driva arbetet framåt.
- intresse och förmåga att ta ansvar, inte bara för din egen arbetsinsats, utan också för din roll som en del i arbetsgruppens samlade resultat.
- vana att hålla föredragningar och att förklara komplexa saker på ett pedagogiskt sätt.
- egenskaper som att vara kommunikativ, strukturerad, noggrann och uthållig i dina uppdrag.

Stor vikt kommer att läggas på god samarbetsförmåga och personlig lämplighet.

Övrigt
Anställningen är tillsvidare på heltid. Tillträde efter överenskommelse.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ånge kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 december 2021
  • Ansök senast: 2 januari 2022

Liknande jobb


31 maj 2024

29 maj 2024

28 maj 2024

Produktägare

Produktägare

27 maj 2024