Digitaliseringsstrateg inom stöd och omsorg

Digitaliseringsstrateg inom stöd och omsorg

Arbetsbeskrivning

Att arbeta i Mariestads kommun är att göra skillnad tillsammans med andra och att utvecklas individuellt. Här behövs och uppskattas alla för det de gör både av invånare och av arbetsgivare. Varje anställd i Mariestads kommun är en avgörande del i det viktiga arbetet med att ge service och omsorg till invånarna. Mariestads kommun fokuserar på hälsa, utveckling och delaktighet för sina anställda och ser möjligheterna hos varje person. Tillsammans skapar vi grunden för en god stad och utvecklar samhället till det vi vill att det ska vara.

I Sjöstaden Mariestad arbetar 2 500 kommunanställda från 170 yrkesgrupper inom 120 verksamhetsområden med några av Sveriges viktigaste uppdrag. Barns lärande, god omsorg, hållbar samhällsutveckling och miljöfrågor är bara några exempel på det som vi satsar på.

Sektor stöd och omsorg är en av fem sektorer i Mariestads kommun. I sektorn ingår fn avdelningarna vård och omsorg, IFO Barn och unga LSS samt IFO Vuxna och arbetsmarknad men sektorn är på väg att under hösten delas i två förvaltningar.

Sektor stöd och omsorg är en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den förmåga som finns hos varje människa. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till de personer vi möter är starka ledord för kvalitet inom socialt arbete i Mariestads kommun.
Digitalisering får en allt större betydelse för verksamhetsutvecklingen både ur ett brukar- och medarbetarperspektiv. Arbetet ställer därmed allt högre krav på att ske i nära samarbete med brukare, samt verksamhetens medarbetare och ledare.



ARBETSUPPGIFTER
Som digitaliseringsstrateg tillhör du staben och ska arbeta inom både socialförvaltningen och äldre- och omsorgsförvaltningen. Du ska stödja ledare i digitaliseringsarbetet till verksamhetsutveckling, vilket ska ske i nära samverkan med brukare och verksamheter.
Du ansvarar för att hitta former för brukarmedverkan, analyserar och utvärderar nytta och effekter av digitaliseringen, både före och efter införandet.

Du är projektledare för digitala utvecklingsprojekt och ansvarar för upprättande av digitaliseringsplaner för båda förvaltningarna samt genomförande och avrapportering.

Analys och utvärdering av nytta och effekter av digitaliseringen, både före och efter av införandet.

Du ansvarar för dataskydds- och informationssäkerhetsarbetet. I tjänsten ingår framtagande av viss statistik/nyckeltal samt systemansvar för procapita och LIfecare m fl system. HSA-ansvar samt utbildningsansvar ingår. Du deltar vid upphandling av IT-utrustning och ansvarar för denna samt för digitala tjänster vilket kräver en aktiv omvärldsbevakning.


KVALIFIKATIONER
För att arbeta som digitaliseringsstrateg hos oss ska du ha lämplig utbildning från universitet eller högskola. Du ska ha goda kunskaper inom IT och digitalisering samt ett stort intresse för att utveckla digitala lösningar. Verksamhetskännedom är en förutsättning för att klara arbetet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med digitalisering inom social verksamhet och de system som oftast används där.

I rollen som digitaliseringsstrateg ingår samarbete och kontakt med grupper och enskilda, både externa och interna kontakter, chefer, medarbetare, brukare och kommuninvånare. Det ställer stora krav på din kommunikativa förmåga, att du kan vara tydlig och pedagogisk, skapa delaktighet och kunna driva på arbetet i olika frågor.
Att vara serviceinriktad, kunna ta plats i en grupp på ett respektfullt sätt samt att unna driva projekt och arbete i mål är nödvändiga egenskaper för rollen



ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Den som söker tjänst inom sektor Stöd och Omsorg ska före erbjudande om arbete lämna utdrag från Rikspolisstyrelsens belastningsregister. Kravet på registerkontroll gäller för samtliga, oavsett vilken tjänst inom sektorn som avses, anställningens tjänstgöringsgrad eller period. Den som endast sökt men inte erbjudits tjänsten behöver alltså inte lämna något utdrag.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

IFO-chef Anette Karlsson
0501-756310
Enhetschef Annsofie Hermansson
0501-75 50 33
bitr Vård och Omsorgschef Britt Johansson
0501-75 63 60
Enhetschef Bemanningsenheten Annsofie Hermansson
0501-75 50 33
Individ- och familjeomsorgschef Anette Karlsson
0501-756310
Enhetschef Sofia Axelsson
0501-756442
Team-ledare Anne-Marie Kjaergaard
0501-75 67 79
Enhetschef Carina Eriksson
0501-756496
Tf Enhetschef Katrin Jedselius
0501-756603
Enhetschef Lena Myrén
0501-756670

Sammanfattning

Besöksadress

Kyrkogatan 2, 54286 Mariestad MARIESTAD
None

Postadress

Kyrkogatan 2
MARIESTAD, 54286

Liknande jobb


26 april 2024

Solution Delivery Lead

26 april 2024

Product Owner, Online Services

26 april 2024

Product Owner

26 april 2024