DO söker assistenter till rättsenheten

DO söker assistenter till rättsenheten

Arbetsbeskrivning

Diskrimineringsombudsmannen (DO) söker enhetsassistenter som vill arbeta för ett samhälle fritt från diskriminering, med placering på rättsenheten.

Enheten
Rättsenhetens uppdrag är att verka för att diskriminering motverkas och förebyggs genom att bedriva tillsyn inom samhällsområdet arbetsliv respektive samhällsliv och utbildningsväsende. En viktig del av enhetens uppdrag är att ta fram rättsutredningar och analyser och bidra med juridisk sakkunskap i myndighetens olika verksamhetsdelar.

Rättsenheten är uppdelad i tre rättssektioner. På respektive sektion arbetar en sektionschef och cirka tio medarbetare.

Dina arbetsuppgifter
Diskrimineringsombudsmannen (DO) har behov av en enhetsassistent som snabbt kan sätta sig in i de administrativa rutinerna och arbetsuppgifterna och utföra dem professionellt och med hög kvalité. Uppdraget som enhetsassistent innebär att assistera vid rättsenhetens löpande verksamhet.

Arbetet innebär i huvudsak att vara ett administrativt stöd till enheten, enhets- samt sektionscheferna. Arbetet är till stor del händelsestyrt utifrån de behov som uppkommer på enheten. I arbetet ingår administrativa uppgifter kring hanteringen av ärenden, så som kopiering, registrering, diarieföring samt expediering av beslut och remissvar. Kontakt med allmänheten är en viktig del av arbetsuppgifterna. Fakturahantering och enklare inköp förekommer i arbetet. Du ansvarar för kunskap om löpande administrativa rutiner på enheterna samt att hålla administrationen uppdaterad.

Andra vanligt förekommande arbetsuppgifter är kalenderhantering, lokalbokning, resebokning samt att ta fram enklare statistikunderlag. Du kommer också att delta i andra på enheten förekommande arbetsuppgifter.

Kravprofil
Vi söker dig med

• gymnasieexamen eller likvärdig utbildning
• minst två års aktuell arbetslivserfarenhet från liknande arbetsuppgifter
• aktuell erfarenhet av att arbeta i en verksamhet med flera parallella administrativa arbetsmoment
• aktuell erfarenhet av ärendehantering eller motsvarande som av DO bedöms likvärdigt
• mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
• mycket god datorvana
• mycket goda kunskaper i Officepaketet

Du ska även ha förmåga att

• arbeta strukturerat och noggrant
• samarbeta och skapa goda relationer
• vara serviceinriktad och flexibel
• vara lösningsinriktad och lyhörd för verksamhetens behov
• kunna växla och prioritera mellan olika arbetsuppgifter
• självständigt driva arbetsuppgifter framåt
• agera med gott omdöme och bemötande

Meriterande

• erfarenhet av att arbeta på statlig myndighet
• erfarenhet av sekretessgranskning
• erfarenhet av arbete i fakturahanteringssystem
• erfarenhet av arbete med korrekturläsning
• goda kunskaper i engelska i tal och skrift

Stor vikt kommer att läggas vid de personliga förmågorna.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.

Om DO
DO är en statlig myndighet och vårt uppdrag regleras i lagen (2008:568) om Diskrimineringsombudsmannen. I uppdraget ingår att utöva tillsyn över diskrimineringslagen (2008:567) och därutöver att verka för att diskriminering som har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder inte förekommer på några områden av samhällslivet. Vi ska också genom råd och på annat sätt medverka till att den som utsatts för diskriminering kan ta till vara sina rättigheter. DO ska vidare på annat sätt verka för lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

Vi är omkring hundra anställda som arbetar i tillgängliga lokaler på Råsundavägen 18 i Solna, med närhet till goda kommunikationsmöjligheter. Vi ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder. Läs mer om DO på http://www.do.se

Vi erbjuder dig en arbetsplats med förmåner som bland annat flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och friskvårdstimme. Varje medarbetare har eget rum.

Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering som ger lika möjligheter för alla.

Kontaktperson är sektionschef Linnea Sigeman (kan nås 9 – 13 augusti) eller HR-generalist Lotta-Karin Hansson. Fackliga företrädare är Olle Andersson Brynja för Saco och Ammar Makboul för ST. Du når dem via DO:s växel 08-120 20 700.

Välkommen med din ansökan inklusive meritförteckning senast den 15 augusti via ansökningsfunktionen på www.do.se/om-do/jobba-hos-oss/lediga-tjanster/alternativt till Diskrimineringsombudsmannen, Box 4057, 169 04 Solna med referensnummer LED 2021/379. Observera att vi inte ser din profilsida på LinkedIn som en inskickad ansökan och meritförteckning.

Kontaktpersoner på detta företaget

HR-handläggare Lotta-Karin Hansson
08-120 20 753
Utredare Annika Höög
08-12020700
Laine Nou Englesson
08-12020700
Charlotta Lindeberg
08-12020700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020 700
Administrativ chef Nanna Sörling
08-120 20 700
Enhetschef Lovisa Strömberg
08-120 20 700
HR-chef Christina Ågren
08-120 20 700
HR-handläggare Ann-Cristin Elgerot
08-12020700

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Diskrimineringsombudsmannen
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 augusti 2021
  • Ansök senast: 15 augusti 2021

Besöksadress

TORSGATAN 11
STOCKHOLM

Postadress

BOX 3686
STOCKHOLM, 10359

Liknande jobb


adminstrativ assistent

adminstrativ assistent

15 juni 2024

Projektkoordinator kompetensförsörjning, Socialförvaltningen centrum

Projektkoordinator kompetensförsörjning, Socialförvaltningen centrum

14 juni 2024