OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal magisterprogram. ARBETSUPPGIFTER Lätta fordon förbrukar inte bara mindre energi utan det går även åt mindre material för att tillverka dem. Men hur kan man utveckla lättare strukturer samt fordon utan att de får sämre krocksäkerhet, lägre styvhet eller sämre ljud- och vibrationsegenskaper? Och är det möjligt att göra detta utan att tillverkningskostnader och miljöpåverkan ökar? Det är några av frågorna som vi söker svar på inom centret för ECO2 Vehicle Design där vi nu skall rekrytera två talangfulla och motiverade doktorander. Doktorand i Farkostteknik med inriktning mot Lättkonstruktion: Din huvudsakliga uppgift består i att använda innovativa designmetoder för att utveckla strukturer som är kostnadseffektiva och miljövänliga utan att de får försämrad styrka och styvhet. Doktorand i Infrastruktur med inriktning mot Miljöstrategisk analys: Din huvudsakliga uppgift består i att utvärdera miljöpåverkan av olika material samt att utveckla metoder för att integrera miljöaspekter genom hela produktframtagningsprocessen. Projektbeskrivning- Lättkonstruktion Som doktorand i lättkonstruktion kommer du forska om strukturer och material som kan reducera vikten av en komponent, men samtidigt också uppfylla de strukturella krav som ställs på den. I detta projekt ämnar vi använda potentiellt miljövänliga och kostnadseffektiva materialsystem för att utveckla lätta fordonskomponenter (exempelvis för bilar, lastbilar och tåg). Ett problem med dagens miljövänliga materialsystem är att de inte är tillräckligt starka och/eller styva för att klara de krav som ställs på en typisk fordonskomponent. Utmaningen består i att använda en innovativ strukturdesign för att förbättra de strukturella egenskaperna och klara de krav som kan ställas på en fordonskomponent. Din uppgift kommer bestå i att ta fram materialegenskaper för ett specifikt materialsystem, designa och utvärdera olika effektiva strukturkoncept samt att utföra multidisciplinär optimering (med avseende på kostnad, miljö och mekaniska egenskaper). Dina forskningsresultat skall användas till att konstruera och tillverka verkliga fordonskomponenter i samarbete med våra industriella partners. Projektet innehåller både teoretisk samt experimentell verksamhet och kommer ske i samarbete med forskare från andra ämnesområden. KVALIFIKATIONER Den potentiella kandidaten skall ha en civilingenjörs- eller masterexamen inom maskinteknik, farkostteknik, teknisk fysik eller liknande. Grundläggande kunskaper i hållfasthetslära och materialteknik är ett krav och en specialisering inom hållfasthetslära, mekanik och/eller kompositmaterial är ett plus. Kandidaten skall vara speciellt motiverad för vetenskaplig forskning och ha välutvecklade analytiska färdigheter för att självständigt kunna formulera och lösa problem. Experimentell erfarenhet samt intresse och nyfikenhet för olika typer av mekaniska konstruktioner är ett plus. Goda kommunikationsfärdigheter och förmåga att kunna arbeta i team är färdigheter som vi fäster stor vikt vid.