Doktorand i järnvägsteknik

Arbetsbeskrivning

ARBETS- OCH ARBETSPLATSUPPGIFTER <b>Doktorand i järnvägsteknik med inriktning mot skadeprediktering i kontakten mellan hjul och räl</b> <i>Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal magisterprogram.</i> Institutionen för Farkost och Flyg utlyser en doktorandtjänst i järnvägsteknik med inriktning mot skadeprediktering i kontakten mellan hjul och räl. Kontaktytan är liten och utsätts för höga påkänningar och slitage. Två vanliga skademekanismer som orsakar stora underhållskostnader är nötning och utmattningssprickor. Dessutom påverkas ofta den dynamiska samverkan mellan fordon och bana i riktning mot försämrade gångegenskaper. Vilka skademekanismer som blir dominerande bestäms av driftförhållanden och belastning. Predikteringen baseras på flerkroppssimuleringar av interaktionen mellan fordon och bana med kommersiellt tillgänglig programvara. Med hjälp av simuleringskollektiv kan den verkliga driften efterliknas relativt väl. Utmaningen är att utveckla och integrera metoder för prediktering av nötning och rullkontaktutmattning - i verkligheten starkt kopplade fenomen. Initierade sprickor på ytan kan nötas bort och nötningen kan förändra kontaktgeometrin och därmed sprickbildningshastigheten. Målet är en modell för den totala förväntade livslängden hos hjul eller räl med hänsyn till såväl sprickbildning som nötning. Forskningen är av tillämpad karaktär och avser att nå fram till användbara modeller på solid vetenskaplig grund. Tillgång till verkliga skadebilder och laboratorieprov för validering av modellerna förutses. Projektet ingår i Järnvägsgruppens forskningsprogram för samverkan mellan fordon och bana, ett framgångsrikt arbete som nått internationellt erkännande. Samarbete kommer att ske med KTH Maskinelement avseende nötningsmodeller och CTH Tillämpad Mekanik avseende modeller för rullkontaktutmattning. KVALIFIKATIONER Behörighet för doktorandanställning är civilingenjörsexamen eller motsvarande. Lämplig bakgrund är t ex programmen för farkostteknik, teknisk fysik eller maskinteknik. Goda kunskaper inom nötning, utmattning, numerisk analys, eller flerkroppsdynamik är meriterande. <i>KTH har höjt ambitionerna när det gäller mångsidig kompetens, vi välkomnar särskilt sökande som kompletterar vår fakultet med avseende på jämställdhet.</i>

Sammanfattning

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010