OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Piteå kommun söker en kommundoktorand i samarbete med Institutionen för pedagogik och lärande vid Luleå tekniska universitet, Sparbanken Nord och Norrbottens Landsting.Institutionen för pedagogik och lärande utbildar lärare för förskola samt för grund- och gymnasieskolan.Institutionen ger också kompetensutveckling för verksamma lärare.Forskning och forskarutbildning bedrivs i ämnena lärande och pedagogik. Lärande som vetenskapligt område fokuserar på människans sätt att förändra förståelsen av omvärlden samt hennes agerande utifrån de erfarenheter hon gör.Forskning om lärande sker i relation till innehåll - såsom naturvetenskap, teknik, kultur eller estetik; aktörer - såsom lärare, elever eller studenter; kontexter där lärande äger rum.Forskningen kan även röra eller påverkas av deras inbördes relation. Barn- och utbildningsförvaltningen i Piteå kommun inrättar en kommundoktorandbefattning från och med januari 2009.Befattningen innebär forskning på halvtid och utvecklingsarbete på halvtid.Forskningsstudierna skall leda till en licentiatexamen.En tjänst är i Lärande med inriktning mot hållbar utveckling Behörig att söka Grundläggande behörighet: Enligt fastställd antagningsordning för forskarutbildning.Särskild behörighet: Lärarexamen 140p (enligt examensordning 2001), alt huvudämne/huvudområde; lärande/pedagogik/psykologi/sociologi/filosofi/utbildningsvetenskap/ pedagogiskt arbete/ närliggande ämne, 60 poäng/90 högskolepoäng, grundnivå. Till denna bifogas de vetenskapliga arbeten som den sökande i första hand vill åberopa som stöd för ansökan.Till ansökan skall bifogas en beskrivning, cirka en A4-sida, om varför du vill bli doktorand i lärande och vilken av inriktningarna du söker.Formulera också de forskningsfrågor inom området som du är särskilt intresserad av. Se även på www.ltu.se/utb