OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ARBETS- OCH ARBETSPLATSUPPGIFTER <b>inom området ECO2 Multifunctional body panels</b> <i>Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal magisterprogram.</i> <b>KTH Vinn Excellence Centre for ECO2 Vehicle Design, söker en doktorand för forskning inom fordonskonstruktion för en hållbar utveckling.</b> Olika arrangemang av dämpskikt är vanliga i fordonsindustrin för att reducera strukturella vibrationer och buller och därigenom öka komforten för förare och passagerare samt minska riskerna för utmattningshaverier. Tyvärr ger dessa åtgärder ofta begränsad effekt på det avstrålade ljudet vilket kan leda till att konstruktörer använder överdrivna mängder dämpmaterial med begränsat resultat. För järnvägsvagnar kan den sammanlagda mängden dämpmaterial uppgå till mer än ett ton vilket bla leder till ökad energiförbrukning och miljöbelastning. Också inom bilfordons- och flygindustrin söker man metoder för att optimera användandet av dämpmaterial för att spara vikt och kostnader. De riktlinjer som industriellt används för applicering av dämpskikt idag är i allmänhet otillräckliga och effektiv optimeringsmetodik saknas. I detta projekt kommer fokus att vara på fysikaliska principer för hur dämpmaterial interagerar med vibrerande strukturer. Speciellt kommer ljudavstrålning från fordonsstrukturer med olika typer av dämparrangemang att studeras. Modeller för strukturer med höga förluster kommer att vidareutvecklas och även modeller för att beskriva och optimera olika typer av dämparrangemang, speciellt vid strukturella diskontinuiteter som spant och förstyvningar. Arbetet syftar att utveckla modeller som kan användas för att analysera både dämparrangemang samt strukturella förändringar för att minska ljudavstrålningen. Parallellt med det teoretiska arbetet kommer praktiska experiment att utföras. Dessa kommer att vara centrala för att styra modellutvecklingen mot praktiskt användbara resultat. Den studerande kommer att arbeta i nära samarbete med industriella partners samt med forskare inom områdena lättviktskonstruktioner och numeriska metoder. KVALIFIKATIONER Behörighet för doktorandanställning är civilingenjörsexamen eller motsvarande. Lämplig bakgrund är t ex programmen för farkostteknik, teknisk fysik eller maskinteknik. Goda kunskaper inom ljud- och vibrationer är meriterande. Sökande skall vara starkt motiverad för forskarstudier, ha god samarbets- och kommunikationsförmåga samt förmåga till självständigt arbete och kritisk analys. <i>KTH har höjt ambitionerna när det gäller mångsidig kompetensförsörjning och välkomnar därför sökande som kompletterar vårt lärosäte med avseende på jämställdhet.</i>