Doktorand i trafikforskning inom ITS

Arbetsbeskrivning

ARBETS- OCH ARBETSPLATSUPPGIFTER <b>Doktorand med intresse för trafikforskning inom ITS</b> <i>Skolans verksamhet handlar om framtidens samhälle, om hur våra städer, byggnader och infrastruktur skall vara utformade. Den handlar om tillväxten, tekniken och miljön och om etiska avväganden och risker. Våra utbildningsprogram och vår forskning bygger på både teknik, humaniora och samhällsvetenskap. </i> Institutionen för Transporter och samhällsekonomi (TEC), vid skolan för Arkitektur och samhällsbyggnad (ABE), KTH bedriver omfattande utbildning och forskning på trafikområdet. Trafik- och logistik (TOL) är en av fem avdelningar inom institutionen som också inrymmer särskilda kompetenscentra för trafikmodellering. Trafik och logistik har som samarbetspartner i den Nationella Forskarskolan i Intelligenta transportsystem (ITS) fått ett anslag för forskning inom trafik och samhällsplanering med inriktning mot IT-hjälpmedel för trafikanter under titeln S-City: Trygg stad för alla med ITS. Syftet är att skapa en tryggare trafik- och stadsmiljö. Det kan handla om hjälpmedel som ökar trygghet och säkerheten för en individ som har litet svårare att själv bedöma alla situationer i en komplicerad stadsmiljö. Det kan också handla om möjligheter till direkt kontakt med personal som kan assistera, larmfunktioner och positionering, troligen med hjälp av GPS-teknik, kameror mm. Målgruppen är alla invånare men främst oskyddade trafikanter, äldre och barn samt rörelsehindrade personer. Vi söker en doktorand som vill bedriva forskning med sikte på doktorsexamen inom detta projekt. Du bör dela uppfattningen att det i dagens samhälle finns behov av tekniska hjälpmedel som kan göra livet tryggare och säkrare för människor. Du bör ha god initiativförmåga och intresse av att inrikta dig mot forskningsområden relevanta för att utvärdera trygghet och säkerhet i den omgivande miljön. Det gäller både tekniska och humanistiska forskningsområden. Du förväntas arbeta med analys av behov, acceptans och effekter av stödsystem för ökad trygghet. Analys av människa-maskin gränssnitt (HMI). Metoder som beteendeobservationer, fältobservationer, intervjuer, dataanalys med mera kan komma att användas. Som vanligt i svensk forskarutbildning ingår doktorandkurser. Många av dessa läser du gemensamt med de andra doktoranderna inom nationella forskarskolan. KVALIFIKATIONER Lämplig bakgrund för denna befattning är högskole-, civilingenjör eller ha motsvarande akademisk utbildning med inriktning mot det aktuella området. Yrkeserfarenheter från trafik- och samhällsplanering är meriterande liksom goda kunskaper i statistik, databehandling och tillämpad matematik. Att kunna tala och skriva engelska är ett krav för doktorandutbildningen. Goda kunskaper i statistik och erfarenhet att arbeta med ITS är en merit. Tjänsten är placerad vid Institutionen för Transporter och samhällsekonomi, KTH. Handledning ges av forskare med trafik- och stadsplanering som tema och där även psykologisk kompetens finns. <i>KTH har höjt ambitionerna när det gäller mångsidig kompetens, vi välkomnar särskilt sökande som kompletterar vår fakultet med avseende på jämställdhet.</i>

Sammanfattning

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010