Doktorand inom dynamisk samverkan mellan strömavtagare och kontaktledning

Doktorand inom dynamisk samverkan mellan strömavtagare och kontaktledning

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi.




Verksamheten vid institutionen för teknisk mekanik sträcker sig över ett brett spektrum av områden, från de mer grundläggande till direkta tillämpningar.

Under de senaste åren har vår forskning inriktats mer och mer mot multi-disciplinära problemställningar ofta i samverkan med andra forskargrupper vid KTH eller i internationella sammanhang. Miljön vid institutionen är internationell med studenter och lärare från många länder och kulturer. Doktoranden kommer att ingå i enheten för väg- och spårfordon och konceptdesign.

Projektbeskrivning

Forskarutbildningsämne: Farkostteknik

Den dynamiska samverkan mellan spårfordons strömavtagare och kontaktledningen är kritisk för att hela systemet ska fungera. Ju högre hastigheten blir desto större blir vibrationerna i systemet. När tågen ska köra allt snabbare är en bra design därför extremt viktig. Därför har parterna i KTH Järnvägsgruppen valt att finansiera ett doktorandprojekt som ska förbättra existerande modeller som kan simulera den dynamiska samverkan mellan strömavtagare och kontaktledning. Fokus ska ligga på å ena sidan snabbtåg med hastigheter upp till 400 km/h och å andra sidan tågsätt där flera strömavtagare är i kontakt samtidigt. Ett annat område som ska undersökas är prediktering av utmattningsskador i kontaktledningen som kan leda till stoppande fel i trafiken.

Du kommer att ingå i en forskargrupp som jobbar mycket internationellt. I de flesta av våra projekt har vi samarbeten utanför Sverige. Projektet kommer att följas nära av våra externa parter som t.ex. Trafikverket och SJ.

Handledning: Doktoranden kommer att handledas av: Professor Sebastian Stichel. 

Vi erbjuder

- Möjligheten att doktorera i en dynamisk, internationell forskarmiljö i samarbete med industrin och framstående universitet världen över https://www.kth.se/en/studies/phd/why-1.521017
- En arbetsplats med https://www.kth.se/om/work-at-kth/en-arbetsplats-med-manga-formaner-1.467932 och månadslön enligt https://intra.kth.se/anstallning/anstallningsvillkor/lon/doktorandstegen-1.572915
- Forskarutbildning vid ett lärosäte som är aktivt och stöttande i frågor som rör t.ex. arbetsvillkor, jämställdhet och mångfald samt studiemiljö.
- Arbete och studier i Stockholm med närhet till natur och hav.

Behörighet för antagning

För att bli antagen till forskarutbildning (kap 7 39 § högskoleförordningen) krävs att den sökande har grundläggande behörighet:

- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
- https://www.kth.se/en/studies/phd/admission-requirements-1.520175.

Som särskild behörighet krävs civilingenjörsexamen i Farkostteknik, Maskinteknik, Teknisk Fysik eller annan motsvarande utbildning med relevans för området. Gedigen erfarenhet inom spårfordonsteknik, fordonsdynamik och grundläggande reglerteknik är meriterande.

Urval

För att lyckas med dina doktorandstudier på KTH behöver du vara målinriktad och ihärdig i ditt arbte. Vid urval av de sökande bedöms förmågan att:

- självständigt driva sitt arbete framåt,
- kunna samarbeta med andra,
- ha ett professionellt förhållningssätt och
- analysera och arbeta med komplexa frågor.

God förmåga till muntlig och skriftlig kommunikation på engelska krävs.

Efter behörighetskraven kommer stor vikt läggas vid personliga egenskaper och personlig lämplighet.

Målexamen: Doktorsexamen.

Information om antagning och anställning 

Endast den som antagits till forskarutbildning får anställas som doktorand. Den sammanlagda anställningstiden får inte vara längre än vad som motsvarar utbildning på forskarnivå på heltid under fyra år. En anställd doktorand kan i begränsad omfattning (högst 20 %) utföra vissa arbetsuppgifter inom t.ex. utbildning och administration. En ny anställning som doktorand gäller för högst ett år, anställningen får därefter förnyas med högst två år i taget

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.

Doktorandsektionen (Tekniska högskolans studentkår)

Du hittar kontaktuppgifter till doktorandsektionen på https://www.dr.kth.se/.

Ansökan 

Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). 

Ansökan ska ha följande innehåll

- CV med relevanta professionella erfarenheter och kunskaper.
- Ansökningsbrev med en kortfattad redogörelse om varför du vill bedriva forskarstudier, om dina akademiska intressen och hur de relaterar till dina tidigare studier och framtida mål. (Max 2 sidor)
- Kopior av examensbevis och betyg från tidigare universitetsstudier och intyg på uppfyllda https://www.kth.se/en/studies/phd/admission-requirements-1.520175 Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumentet inte är utfärdade på ett av dessa språk.
- Representativa publikationer eller tekniska rapporter. För längre dokument, bifoga gärna en sammanfattning (abstract) och en webblänk till den fullständiga texten

Övrigt

Jämställdhet, mångfald och avståndstagande från alla former av diskriminering är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.

För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Univ. lektor Michael Fokine
e-post: mf@laserphysics.kth.se
Prof. Fredrik Laurell
e-post: fl@laserphysics.kth.se
Professor Luca Brandt
E-post: luca@mech.kth.se
Prof. Dan Henningson,
Tel: 08-790 9004, E-post: henning@kth.se
Shervin Bagheri, Universitetslektor
Tel: 08-790 6770, E-post: shervin@mech.kth.se
Professor Per-Lennart Osk Larsson
Telefon: 08-790 7540, E-post: plla@kth.se
Dr Magnus Burman
Tel: 070-549 6450, e-post: mburman@kth.se
Dr Karl Garme
Tel: 070-397 1717, e-post: garme@kth.se
Bengt Lund-Jensen, professor
tel: 08-5537 8179, e-post: blj@kth.se
Fredrik Laurell, professor
tel: 08-553 78153, e-post: flaurell@kth.se

Sammanfattning

Besöksadress

Teknikringen 8, plan 5
None

Postadress

Teknikringen 8, plan 5
Stockholm, 10044

Liknande jobb


Doktorander i industriell produktframtagning

Doktorander i industriell produktframtagning

12 april 2024

Doktorand i pedagogik

Doktorand i pedagogik

12 april 2024

Doktorand i Produktionssystem

Doktorand i Produktionssystem

10 april 2024

8 april 2024