Doktorand inom IT-säkerhet och hotmodellering av fordons-IT

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.

Bli en del av världsledande forskning och utbildning! Skolan för elektro- och systemteknik är en av tio skolor vid KTH och bedriver forskning och utbildning inom elektro-, system- och kommunikationsteknik samt rymd- och fusionsplasmafysik. Fältet elektroteknik och elektronik på KTH är framstående och hamnar högt i internationella rankinglistor. Skolan ansvarar för högskole- och civilingenjörsutbildningen samt flera masterprogram med högt söktryck och nära koppling till våra forskningsområden. Tillsammans arbetar 450 personer i en internationell miljö vid åtta avdelningar och ett kansli.



På avdelningen Elkraftteknik forskar gruppen Software Systems Architecture & Security kring IT-säkerhet, hotmodellering, mjukvaruarkitektur, och komplexa systemarkitekturer.

Gruppen består av tre professorer, en post-doc och tre doktorander som bidrar till en högprofessionell standard av intensivt arbete och kvalitetsresultat, samt till en trevlig och öppen miljö. Personalen har en internationell bakgrund och arbetsspråket är engelska. Gruppen är internationellt väletablerat, har många forskningssamarbeten med excellenta partner över hela världen (t.ex. Harvard och TU Munich) och är delaktig i flera europeiska och nationella projekt.

Projektbeskrivning
Den ökande graden av datorisering och nätverksuppkoppling gör moderna fordon sårbara för cyberattacker. Det är, på grund av systemens ökande komplexitet, mycket svårt att manuellt kartlägga den stora mängden attackvägar som kan utnyttjas av potentiella angripare. Programvarubaserade verktyg för hotmodellering och -simulering kan användas för att bedöma sannolikheten att en angripare lyckas nå fram till olika delar av fordonssystemet. Dessa verktyg ger därmed en god bild av säkerheten av ett system, liksom de säkerhetspåverkande effekter systemförändringar leder till. Idag finns det emellertid inga verktyg för hotmodellering och -simulering för fordon. Syftet med projektet är således att utveckla ett hotmodellerings-och simuleringsspråk som tillåter verklighetstrogen modellering och simulering av attacker mot fordonsinformationssystem.

Doktorandprogrammet i Elektro- och systemteknik erbjuder utbildning i världsklass, med forskarutbildningskurser som säkerställer en djupgående utveckling av relevanta kunskaper och färdigheter.

KTH erbjuder en attraktiv arbetsmiljö, generös lön och andra anställningsförmåner. Som doktorand på KTH har du möjlighet att delta vid konferenser, projekt och andra relevanta aktiviteter som kan utvidga ditt professionella nätverk och gynna din framtida karriär.

Kvalifikationer
Sökande måste inneha eller snart komma att inneha en masterexamen eller en civilingenjörsexamen inom Datateknik, IT, Elektro eller liknande. Specialisering inom IT-säkerhet är en merit.

Den valda sökanden behöver ha en utmärkt akademisk meritlista, väl utvecklade analytiska färdigheter, samt färdigheter i problemlösning. Vi söker en starkt motiverad kandidat som kan arbeta självständigt. Goda kunskaper i engelska i tal och skrift är nödvändiga för att publicera och presentera forskningsresultat i internationella konferenser och tidskrifter.

Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringsverktyg. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista dagen för ansökningsperioden.

Ansökan ska innehålla följande:

- CV inklusive relevanta professionella erfarenheter och kunskaper.
- Kopior av examensbevis och betyg från dina tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumenten inte är utfärdade på ett av dessa språk.
- Kortfattad redogörelse om varför du vill bedriva forskningsstudier, om dina akademiska intressen och hur relaterar de till dina tidigare studier och framtida mål; max 2 sidor lång.
- Representativa publikationer eller tekniska rapporter: Dokument inte längre än 10 sidor vardera. För längre dokument (t.ex. avhandlingar), bifoga en sammanfattning (abstract) och en webblänk till den fullständiga texten.
- Rekommendationsbrev
- Kontaktinformation till två referenspersoner. Vi förbehåller oss rätten att kontakta referenspersoner endast för utvalda kandidater.
Övrigt
Anställningen är tidsbegränsad enligt föreskrifterna för doktorandanställning i Högskoleförordningen (~5 år vid 80 % forskarstudier och 20 % institutionstjänstgöring som också innebär undervisning).

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Juliette Soulard, universitetslektor,
juliette.soulard@ee.kth.se, + 46 (0)70 749 77 36
Irina Radulescu, HR-ansvarig,
irinar@kth.se, +46 (0)8 790 63 21
Lars Kildehøj, Professor,
epost: lkra@kth.se, telefon: 08-790 84 19
Irina Radulescu, HR-ansvarig,
epost: irinar@kth.se, telefon: 08-790 63 21
Lennart Söder, Professor,
Tel: 08-790 89 06, Epost: lsod@kth.se
Mikael Johansson, Professor,
Tel: 08-790 74 36, Epost: mikaelj@kth.se
Irina Radulescu, HR-ansvarig,
Tel: 08-790 63 21, Epost: irinar@kth.se
Mats Bengtsson, professor i signalbehandling,
mats.bengtsson@ee.kth.se, 08-790 84 63
Lars Jonsson, professor i teoretisk elektroteknik,
ljonsson@kth.se, 08-790 77 32
Irina Radulescu, HR-ansvarig
irinar@kth.se, 08-790 63 21

Sammanfattning

Besöksadress

Osquldas väg 10
None

Postadress

Osquldas väg 10
Stockholm, 10044

Liknande jobb