OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En doktorand söks till projektet "Integration och effektivitet i försörjningskedjan med stöd av avancerade planeringsverktyg.Projektet finansieras av Vinnova och är ett samarbete mellan Institutionen för produktionsekonomi vid Linköpings universitet och Avdelningen för logistik och transport vid Chalmers, Bearing Point, Optilon och Lawson.En doktorand med koppling till projektet kommer att anställas vid Linköpings universitet.Grundansatsen för projektet är att försörjningskedjor kan planeras coh styras effektivare med hjälp av IT-baserade planerings- och beslutsstödssystem där avancerade verktyg och ett holistiskt synsätt bidrar till att minimera sub-optimeringar och effektivisera försörjningskedjan som helhet.Avancerade planeringssystem (APS) skiljer sig från traditionella affärssystem (ERP), men kan också ses som en naturlig utveckling av ERP där de senaste årens kunskaps- och teknikutveckling inom logistik, planering, matematik, IT, datorhårdvara mm har lyfts in.Olika APS-lösningar har utvecklats av olika systemleverantörer och tillsammans med unika kundföretag.Flera företag har på senare år investerat i APS-system, men endast ett fåtal använder de i praktisk tillämpning.Det finns få dokumenterade fall som beskriver hur standardiserade APS används, och specifikt få dokumenterade fall där svenska företag använder APS för att planera, integrera och effektivisera processer i försörjningskedjan.Detta forskningsprojekt siktar därför på att öka kunskapen om funktionalitet och användning av APS, samt möjligheter och begränsningar för det användande företaget att dra nytta av APS för att öka effektiviteten i försörjningskedjan.För tjänsten krävs civilingenjörsexamen från Industriell ekonomi, Maskinteknik eller motsvarande utbildning.Goda kunskaper i logistik, supply chain management och/eller produktionsekonomi samt engelska och svenska i tal och skrift är nödvändiga förutsättningar.Tjänsten är tidsbegränsad och 20% utgörs av institutionstjänstgöring, t e x undervisning.