Doktorand (licentiat) i automatiserade kollektivtrafiksystem

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.

Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad är en av tio skolor på KTH. Hos oss arbetar ca 700 personer och vi har ca 3 000 studenter. Vi har en unik bredd på ämnesutbudet där vi utbildar och forskar om framtidens samhälle, om hur städer, byggnader och infrastruktur ska utformas och byggas. Hur man skapar goda livsmiljöer för människor och samtidigt tar hänsyn till miljö, energi, ekonomi och sociala faktorer. Vi är stolta över de goda kontakter vi har med näringsliv och andra aktörer i omvärlden.



Institutionen för transportvetenskap driver framstående forskning och utbildningsprogram i en rad områden när det gäller framtidens transportsystem.

Forskningen är tvärvetenskaplig och täcker alla transportsätt för personliga resor och varor. Vår forskning omfattar områden som resebeteende, användning av ekonomiska styrmedel och prognoser, och värderingar och policyfrågor. Hur man använder informationsteknologi för att övervaka, kontrollera och underlätta användningen av transportsystemet har också blivit ett allt viktigare forskningsområde. En fråga som skär över många forskningsområden är hur man kan uppnå förbättrad energieffektivitet och minskad miljöpåverkan från transportsektorn – dvs. hur vi kan främja ett grönare, säkrare och smartare transportsystem.

Arbetsuppgifter

En omställning från privata bilar till kollektivtrafik ses allmänt som en av de viktigaste vägarna för att möta utmaningarna med trängsel, buller och utsläpp som många städer kämpar med. Självkörande fordon har potentialen at förbättra trafiksäkerheten, minska miljöpåverkan, samt ge ett mer effektivt trafikflöde. Genom att ta bort förarna minskar sannolikt kostnaden för att driva busstrafik, men samtidigt krävs nya kompetenser i ledningscentralerna. En stor begränsning i dagens kollektivtrafik är stelheten hos rutter och tidtabeller. Ett effektivt transportsystem bör kunna erbjuda efterfrågestyrd kapacitet, destinationer och rutter, så att till exempel trafiken kan minskas på rutter med låg efterfrågan eller modifieras för att plocka upp fler passagerare.

Institutionen för transportvetenskap, KTH, bjuder in till ansökningar för en heltidstjänst som doktorand i området automatiserade kollektivtrafiksystem. Tjänstens fokus ligger på utveckling av simuleringsmetodik för att analysera effektiviteten hos system med självkörande bussar i storstäder, samt utveckling av kvantitativa metoder för att optimera sådana system med avseende på fordonstyper, nätverksdesign, trafikeringsstrategier, etc. Den framgångsrike kandidaten kommer att arbeta i projektet iQMobility i samarbete med Scania, Ericsson, INIT och Örebro universitet. Tjänsten är avsedd för doktorandstudier och forskning som leder fram till en licentiatexamen. Lönen täcker en forskningstid av 100% under två år, därutöver med möjlighet till förlängning med upp till 20% institutionstjänstgöring.

Kvalifikationer

En M.Sc.-titel eller motsvarande är ett krav. Den sökande förväntas ha en bakgrund inom optimering, reglerteknik, datavetenskap eller liknande med ett starkt intresse för transporttillämpningar, eller en bakgrund i transportvetenskap, till exempel modellering och simulering, med starka kunskaper inom datavetenskap, optimeringslära, reglerteknik eller liknande. Programmeringskunskaper i C/C++/C# eller liknande är starkt önskvärda. Erfarenheter inom vehicle routing, transit network design eller liknande optimeringsproblem är en merit.

Den valda sökanden bör ha en väl utvecklade förmågor till analytiskt tänkande, problemlösning och kommunikation. Goda kunskaper i engelska i tal och skrift är ett krav. Utvärderingen kommer att baseras på hur väl de sökande kvalificerar sig med avseende på ovanstående meriter.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Ansökan

Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). 

Ansökan ska innehålla följande:

- CV inklusive relevanta professionella erfarenheter och kunskaper.
- Kopior av examensbevis och betyg från dina tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumenten inte är utfärdade på ett av dessa språk.  
- Kortfattad redogörelse om dina intressen och hur relaterar de till dina tidigare erfarenheter och framtida mål; max 2 sidor lång.
- Kontaktinformation till två referenspersoner.

Övrigt

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Peder Roberts
peder.roberts@abe.kth.se
Dag Avango
+46 (0)8 790 87 37/ dag.avango@abe.kth.se
Maja Maurin, HR-handläggare,
08-790 94 20
Dag Avango
+46 (0)8 790 87 37/dag.avango@abe.kth.se
Maja Maurin, HR-handläggare
08-790 94 24
Yifang Ban, Professor
08-790 86 48
Maja Maurin, HR-handläggare
Tel: 08-790 94 24
Nicole Kringos, Universitetslektor
Tel: 08-790 87 00
Erik Jenelius, biträdande lektor
e-post: jenelius@kth.se, 08-790 8032
Eva Pettersson, HR-handläggare
e-post: eva.pettersson@abe.kth.se, 08-790 8662

Sammanfattning

Besöksadress

Teknikringen 74D
None

Postadress

Teknikringen 74D
Stockholm, 10044

Liknande jobb


Doktorandplats i marinbiologi

Doktorandplats i marinbiologi

5 juni 2024

Doktorand inom området diagnostik och terapi

Doktorand inom området diagnostik och terapi

5 juni 2024