Doktorandtjänst inom området hybrid- och elfordon

Arbetsbeskrivning

KTH Skolan för elektro- och systemteknik (EES) söker en forskarstuderande placerad vid Avdelningen för elektrisk energiomvandling.

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område – från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 14000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1700 forskarstuderande. KTH har nästan 4600 anställda.

Skolan för Elektro- och systemteknik bedriver forskning och utbildning inom elektroteknik, systemteknik, informations- och kommunikationsteori, rymd- och fusionsplasmafysik och elkraftteknik. I denna dynamiska miljö arbetar ca 380 personer, varav hälften är doktorander, många med utländsk bakgrund. Våra forskningsprojekt bedrivs i nära samarbete med industripartners och med forskarkollegor i Sverige och utomlands. Skolan ansvarar för civilingenjörsutbildningarna i elektroteknik samt 6 mastersprogram med högt söktryck och nära koppling till våra profilområden.

Avdelningen för Elektrisk energiomvandling har cirka 30 medarbetare och är Sveriges ledande universitetsgrupp inom området elektriska maskiner och effektelektronik. Avdelningens forskningsprojekt behandlar elektrisk kraftöverföring och -generering, industriella drivsystem samt elektrisk traktion för både väg och rälsbunden trafik.

ARBETSUPPGIFTER
Doktorandprojektet kommer att vara inriktat mot elektriska drivsystem för användning i fordonsdrift, exempelvis i elhybridfordon. Projekter är del av ett samarbete med Scania och ett parallellt doktorandprojekt vid Tillämpad elektrokemi, KTH, och finansieras av Energimyndigeten och Scania. Det övergripande målet i hela projektet är att undersöka vilka möjligheter till synergieffekter och förbättrad utformning av den elektriska drivlinan som skapas när man arbetar gränsöverskridande mellan områdena elkraftteknik och elektrokemisk energilagring.

Doktoranden inom Elektrisk energiomvandling kommer att fokusera på frågorna utifrån den kraftelektroniska omriktaren och det elektriska drivsystemet. Centrala frågor inkluderar hur batteriet och det kraftelektroniska gränssnittet skall specificeras vid en designprocess samt till vilken grad batterimodularisering och minimering av mellanledskondensatorns storlek kan förbättra det elektriska drivsystemets prestanda och/eller minska systemkostnaden. Projektet innebär en utmärkt möjlighet att skaffa sig tvärsgående kompetens av stor strategisk betydelse för electromobility-området.

En kortare projektbeskrivning finns tillgänglig på https://www.kth.se/profile/77677/page/phd-student-position-in-electr/

KVALIFIKATIONER
Sökande skall inneha eller snart komma att inneha en master- eller civilingenjörsexamen inom elektroteknik, teknisk fysik, tillämpad fysik, mekatronik, energiteknik eller motsvarande område.

Den sökande bör ha goda teoretiska kunskaper och intresse för både experimentellt arbete och modellering. Praktisk erfarenhet inom området elektronik och/eller elektrisk mätteknik är meriterande. Den sökande ska också ha god förmåga att kommunicera på engelska i tal och skrift, kunna arbeta både i grupp och självständigt, samt visa initiativförmåga och vara drivande i sitt projekt. Då även undervisning på kandidatnivå i form av laboratoriehandledning eller lektioner kan ingå i tjänsten är förmåga att kommunicera på svenska meriterande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Torbjörn Hellsten
08-790 61 71
Thomas Jonsson
08 790 7704
Irina Radulescu
08 790 6321
Lars Abrahamsson
08-790 70 58
Oskar Wallmark
08 790 7831
Patrik Hilber
08-790 77 72
Universitetslektor Staffan Norrga

HR-ansvarig EES Irina Radulescu
08 790 6321
SACO Lars Abrahamsson
08-790 70 58
Professor Torbjörn Hellsten
08-790 61 71

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Elektro- och systemteknik (EES) Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön, enligt KTHs avtal för doktorandlöner.
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Enligt överenskommelse, helst snarast möjligt , upphör: Tidsbegränsad, enligt föreskrifterna för doktorandanställning i Högskoleförordningen (~4 år vid fulltidsstudier)
  • Publicerat: 15 september 2013

Besöksadress

10044 Stockholm
None

Postadress

Osquldas väg 10
Stockholm, 10044

Liknande jobb


26 oktober 2023

29 september 2023

22 september 2023

R&D Hardware Development – Senior Engineer

19 september 2023