Domstolshandläggare till Förvaltningsrätten i Göteborg, tillsvidare

Domstolshandläggare till Förvaltningsrätten i Göteborg, tillsvidare

Arbetsbeskrivning

Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 280 medarbetare. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.

Domstolen har för närvarande sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Därutöver arbetar alla dömande avdelningar med migrationsmål. Domstolen har en administrativ avdelning som består av målkanslienheterna, enheten för registratur och arkiv, enheten för administrativt kansli samt enheten för IT, säkerhet och service.  

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Vill du ha ett meningsfullt arbete där varje dag känns som den viktigaste?


Hos oss på förvaltningsrätten kan du som domstolshandläggare arbeta på domstolens målkansli, registratur eller arkiv. Dina arbetsuppgifter varierar beroende på vilken funktion du arbetar på och det är verksamhetens behov som styr din placering. Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar tillsammans med dina kollegor.


Målkansli

På målkansliet arbetar du med post- och e-posthantering, skriftväxling i målen, kallar parter till förhandlingar samt expediering av domar och beslut.


Registratur

På registraturen arbetar du med post- och e-posthantering, inkorgsgranskning och registrering av inkomna mål samt inledande kontroller av dessa.


Arkiv

På arkivet handlägger du akter i avgjorda mål, såsom bevakning och registrering av delgivning, överklaganden och laga kraft. I arbetet ingår även sortering, arkivering och gallring av handlingar samt beställningar av allmänna handlingar. Alla funktioner har också mycket kontakt med allmänhet och parter liksom internt samarbete med domstolens olika avdelningar.


Kvalifikationer

Vi söker dig som har: 



• Gymnasieutbildning

• Erfarenhet av arbete inom serviceyrke

• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift


Meriterande 

Vi ser det som meriterande om du utöver ovanstående kvalifikationer har: 



• Erfarenhet av administrativt arbete

• Eftergymnasial utbildning med juridisk inriktning, till exempel paralegal eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig

• Erfarenhet av arbete med kundkontakt, både personligen och över telefon


Personliga egenskaper

Som domstolshandläggare behöver du ha lätt för att samarbeta med dina kollegor samtidigt som du självständigt ansvarar för dina egna arbetsuppgifter. Du är flexibel i ditt förhållningssätt och kan möta förändringar i både arbetsuppgifter och arbetstempo. Du besitter en hög känsla för service, samtidigt som du är strukturerad och värdesätter noggrannhet i ditt arbete. Det är viktigt att du har gott omdöme och är mån om att hanteringen av våra mål går rätt till.


För att få anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.


Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.


Övrigt 


• Provanställning kan komma att tillämpas.


Vi erbjuder

Vårt arbete är viktigt för din och allas rättssäkerhet. Därför vill vi erbjuda en bra arbetsmiljö och förmåner som underlättar för dig både på och utanför arbetet. 


Några av våra förmåner är:


• Friskvårdsbidrag 3000 kr.

• En friskvårdstimme varje vecka.

• Möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar/vecka.


Vi ser fram emot din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef och arkivarie Maria Kahn
031-732 70 67
Föredragande jurist Isa Blom (JUSEK)
031-732 73 12
Domstolshandläggare Åsa Ström (ST)
031-732 70 89
Administrativ direktör Liselotte Tagaeus
031-732 71 27
Föredragande jurist Åsa Einer (Jusek)
031-732 71 84
HR-specialist Cecilia Senderot
031-732 73 28
Handläggarchef Carola Hansson
031-732 72 25
Handläggarchef Maria Ekblad
031-732 70 98
Rekryteringskonsult Mikaela Jahreskog

Rekryteringsassistent Sarah Börjesson

Sammanfattning

Besöksadress

Sten Sturegatan 14
None

Postadress

Box 53197
Göteborg, 40015

Liknande jobb


1 februari 2022