Driftchef

Driftchef

Arbetsbeskrivning

ÅM2022-2257

Åklagarmyndighetens it-avdelning har ett uppdrag att utveckla och vidmakthålla en hög säkerhetsmiljö för myndighetens it-system och verksamhetsdata. Uppdraget innefattar även samverkan med Ekobrottsmyndigheten. It-avdelningen omfattar fyra enheter; enheten för verksamhetsstöd it, enheten för it-utveckling, enheten för drift och enheten för utveckling av it-infrastruktur och it-säkerhet. It-avdelningen har drygt 100 medarbetare, varav ungefär hälften är anställda.

Enheten för drift söker en chef som ska leda det dagliga och löpande arbetet med drift av Åklagarmyndighetens it-miljö (on-prem). Som chef för enheten ingår du i it-ledningen och du rapporterar till Åklagarmyndighetens it-direktör som är chef för it-avdelningen och myndighetens it-säkerhetschef.

Dina arbetsuppgifter

Arbetet innebär stora och spännande möjligheter att påverka och utveckla myndighetens it-infrastruktur och driftsarbete samt att ha ett nära samarbete med övriga enheter inom avdelningen. Enheten för drift består av ca 15-20 drifttekniker och tekniska konsulter. Enheten kommer att rekrytera ytterligare drifttekniker de kommande åren.

Enheten ansvarar bl.a. för:

att sköta löpande drift, övervakning, inkl datahallar, patch-hantering och klienthantering (inkl applikationspaketering)
att lösa ärenden (supportärenden och jiror/it-interna ärenden) som tilldelas till enheten, enheten för drift utgör 2:a linjen
att utgöra grunden till it-avdelningens beredskapsorgansiation (bemannas 24/7/365)
att sköta löpande förvaltning av de system och komponenter vars ansvarsområde tillhör enheten för drift
att bemanna uppdrag som leds av enheten för utveckling av it-infrastruktur och it-säkerhet (större förändringsprojekt gällande infrastruktur och it-säkerhet)
att agera vid, och hantera, incidenter som påverkar driften eller säkerhetsfunktioner
Dina kvaliteter och kvalifikationer

Du ska ha

gymnasieexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant,
väl vitsordad chefserfarenhet från att leda arbetet för en it-driftsorganisation,
ett stort tekniskt intresse och kunnande kring it-infrastruktur.
Det är meriterande om du har

genomfört Åklagarmyndighetens ledarskapsutbildning eller annan jämförbar ledarskapsutbildning,
väl vitsordad erfarenhet av att ha ingått i en ledningsgrupp eller motsvarande,
erfarenhet av att arbetsleda digitalt/på distans,
relevanta certifieringar inom it, processer och ledarskap (t.ex. ITIL),
erfarenhet som incidentledare vid större incidenter,
erfarenhet av att arbeta med Jira,
kunskaper kring VMware eller Linux.
Som person vill vi att du

har en vilja att utvecklas som chef och ledare för teknisk personal,
är ansvarstagande, drivande och målinriktad samt har en god samarbetsförmåga,
ska kunna arbeta systematiskt och strukturerat och kunna leda flera parallella processer,
har en hög arbetskapacitet och att du kan agera tydligt i din arbetsledning,
är engagerad och motiverande,
är lösningsorienterad och prestigelös,
har lätt för att uttrycka dig i tal och i skrift både på svenska och engelska.
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Åklagarmyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Åklagarmyndigheten och omfattar följande förmågor:

Stabilitet
Helhetssyn
Kommunikationsförmåga
Social förmåga
Förmåga att nå mål och resultat
Förändringsförmåga
Om anställningen

Tjänsten är placerad på Åklagarmyndighetens huvudkontor på Östermalm.

Vi är en modern arbetsplats som möjliggör distansarbete i hög omfattning, vilket gör att många medarbetare på it-avdelningen till största delen arbetar och träffas virtuellt. Som chef på it-avdelningen förväntas du, vid kritiska incidenter som beredskapen inte kan lösa självständigt, att även kunna ta samtal utanför arbetstid för att rådgöra om åtgärder och/eller ringa in ytterligare medarbetare för hantering av en incident.

Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tester förekommer i rekryteringsprocessen. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll. Svenskt medborgarskap är ett krav för denna anställning.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 1 800 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.

Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.

 Ansök redan i dag!

Sammanfattning

Liknande jobb


IT- och Digitaliseringschef, Kramfors kommun

IT- och Digitaliseringschef, Kramfors kommun

23 april 2024

15 april 2024

9 april 2024

17 april 2024