Drifttekniker

Drifttekniker

Arbetsbeskrivning

Sista ansökningsdag 23-08-14

Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du får göra skillnad i en samhällsviktig verksamhet? Vi söker dig som är driven, nyfiken på teknik och vill vara med på en spännande och betydelsefull resa i formandet av vår nya driftorganisation. Svenska Kraftnät är en av energibranschens mest attraktiva arbetsgivare med drift av systemen som säkrar landets energiförsörjning. 

Vi på Svenska kraftnät tar nästa steg i vår kontinuerliga utveckling genom att etablera en central IT-övervakningsfunktion till vår IT-driftcentral. Denna funktion ska tillhandahålla incidenthantering och övervakning av Svenska kraftnäts verksamhetskritiska IT-tjänster.

Om tjänsten 
I din roll som drifttekniker kommer du vara en viktig ”spindel i nätet” som säkerställer och garanterar en hög driftsäkerhet samt agerar snabbt på incidenter. Du sitter i vår nybildade enhet IT-Driftcentral och arbetar med incidenthantering, initial felsökning, fördelning av ärenden samt monitorering av flöden och larm. Som drifttekniker övervakar du system och dataflöden och skapar förutsättningar för att Svenska kraftnäts kärnverksamhet ska fungera felfritt. Genom en kombination av kunskap, erfarenhet och givna instruktioner ser du till att händelser får så liten negativ verksamhetspåverkan som möjligt.

Tjänsten är placerad i Sundbyberg och upplagt på plats enligt ett rullande dygnet runt skiftschema (3-skift).

Dina arbetsuppgifter

Som drifttekniker kommer du arbeta med 


• Övervakning och monitorering av system och dataflöden
• Ta emot incidenter och skapa ärenden i ärendehanteringssystemet
• Åtgärda och/eller skicka vidare öppna incidenter till 2:a/3:e linjen
• Ansvara för samordning och koordinering runt incidenter
• Tekniskt stöd till kontrollrummet
• Utför enklare diagnostiseringar och återställa tjänster enligt instruktioner (Linux, Nätverk och Windows)
• Följa upp och återkoppla ärenden till såväl tekniker som anmälare
• Uppdatera larm-/diagnos- instruktioner utifrån nya erfarenheter
• Tekniskt stöd till underhållsentreprenörer och annan fältpersonal i transmissionsnätet, vid exempelvis incidenter och planerade arbeten
• Agera första kontaktyta mot externa telekom-kunder i svenska kraftnäts fibernät vid incidenter och planerade driftavbrott.
• Arbeta enligt ITIL med fokus på incidenter i ärendehanteringssystemet samt förbättringsarbeten

Om dig 
Din bakgrund

För att lyckas med rollen ser vi att du har en gymnasial examen inom IT, systemvetenskap eller motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har minst ett års erfarenhet av arbete i 1:a eller 2:a linjens support av Windows och/eller Linux miljöer, samt erfarenhet av monitorering och larmhantering. Utöver det har du goda kunskaper om servrar samt operativsystem (ex. Windows, Linux/Unix). Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Meriterande om du har:


• Arbetat i en 24/7 övervakning/NOC-funktion
• 1-3 års erfarenhet av applikationsdrift
• Erfarenhet av Unix
• Goda kunskaper inom OP5, SCOM, Prometheus, Grafana, OpenShift och Alert manager
• Goda kunskaper inom nätverk och kommunikation
• Erfarenhet av fibernät
• Erfarenhet av ärendehanteringssystemen Easit eller ServiceNow

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Till rollen söker vi dig som arbetar och självständigt kan driva ärenden tills de är lösta. Du bemöter utmaningar med handlingskraft och brinner för strukturerat problemlösning och förbättringsarbete. För rollen söker vi en ansvarsfull person som är stabil och kan samordna och vara en god kommunikatör. Du gillar att ha kundkontakt, ge god service och trivs att arbeta i team. Utöver detta är du nyfiken, hjälpsam, lyhörd, gillar att prata med människor och att dela med dig av dina kunskaper.

Bra att veta 

• Tjänsten är placerad i Sundbyberg
• Sista ansökningsdag 23-08-14
• Tjänsten är en heltidsanställning med ev. skift/beredskap
• I denna rekryteringsprocess tillämpas tester (Används vid behov om det är relevant för tjänsten)

Vill du veta mer?

I denna rekrytering samarbetar Svenska Kraftnät med IDG Recruitment. Kontakta gärna oscar.nordstrom@idg.se för frågor om rollen och processen. Vill du veta mer kontakta rekryterande chef Mattias Granström, tel. nr. 010-350 92 46.

Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via mail: förnamn.efternamn@svk.se

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning

Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 juli 2023
  • Ansök senast: 4 september 2023

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


Byggtekniker till Skåne

Byggtekniker till Skåne

17 april 2024

16 april 2024

15 april 2024