E-arkivarie

E-arkivarie

Arbetsbeskrivning

Ulricehamns kommun är inne i en fortsatt tillväxtfas. På bara några år har vi gått från liten till större, utan att tappa vår identitet. I nära samarbete med medarbetare och invånare gör vi mesta möjliga samhällsnytta. För kommunen som arbetsgivare innebär det en unik bredd i uppdragen med goda möjligheter till utveckling för dig som anställd. I Ulricehamns kommun gör vi skillnad i människors vardag varje dag, året runt.
Ulricehamns kommun arbetar målinriktat genom Vision 2040 tillsammans mot framtiden.
- Var med och skapa den med oss!

Ulricehamns kommun är värd för ett gemensamt e-arkiv för kommunerna Bollebygd, Herrljunga, Mark, Svenljunga, Tranemo, Vårgårda och Ulricehamn. För närvarande drivs arbetet i projektform via Boråsregionen - Sjuhärads kommunalförbund och övergår i förvaltning i samband med årsskiftet 2025/2026.

Rent organisatoriskt är tjänsten direkt underställd kanslichef. Kanslifunktionen är en av kommunledningsstabens stödfunktioner. Här arbetar vi med administrativt stöd till den politiska ledningen, juridik, arkivfrågor, val, utredningar och här finns även Notarius Publicus.

ARBETSUPPGIFTER
Denna spännande tjänst innebär att dina arbetsuppgifter kommer att förändras beroende av vilken projektfas du och vi befinner oss i. Under projektfasen kommer du att ingå i arbetsgruppen för projektet vilket innebär att du i allra högsta grad kommer att vara delaktig i utvecklingen och påverka ditt framtida arbete.

I samband med att arbetet övergår i förvaltning kommer även en tjänst med inriktning mot it-tekniker att rekryteras och tillsammans kommer ni att utgöra kärnan i vårt samarbete kring e-arkiv. Med e-arkiv menar vi människan, tekniken och organisationen tillsammans.

Mer konkret är du systemförvaltare för det e-arkiv som kommer att upphandlas och du kommer att vara kontakt gentemot system- och driftleverantör. En viktig arbetsuppgift är att stödja samverkanskommunerna vid skapande av leveranser till e-arkivet. Du ingår i en central arbetsgrupp som driver arbetet med e-arkivet, genomför relevanta utredningar och samordnar prioriterings- och anslutningsplaner som styrgruppen sedan fastställer. Arbetsgruppen projektleder också inleveranserna till e-arkivet. Strategiskt samverkar den centrala arbetsgruppen med de lokala organisationerna i samverkanskommunerna för att få underlag till prioriterings- och anslutningsplaner.
Det finns möjlighet att arbeta viss tid på distans.

KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som bedöms likvärdig av oss. Du har erfarenhet av arbete med informationsförvaltning i offentlig verksamhet. Arbetslivserfarenhet som arkivarie samt erfarenhet från praktiskt med e-arkiv och leveransprojekt är meriterande.

Noggrannhet, god förmåga att arbeta självständigt, ta initiativ och vara drivande i utvecklingsfrågor är av största vikt. Du behöver även kunna förstå juridiken på området, göra omvärldsbevakning och kunna sätta in lagstiftning och andras erfarenheter i vår kontext.

Vi söker en utåtriktad, positiv person med utpräglad servicekänsla och mycket god samarbetsförmåga. Du ser lösningar istället för hinder, är flexibel och har lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och arbetsuppgifter. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Tillsättning sker under förutsättning att erforderliga beslut tas och att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem för hantering i enlighet med GDPR.
Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran. Om du som sökande omfattas av sekretess ombeds du ta kontakt med kontaktpersonen för annonsen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf kanslichef Anita Dalengren
0321-595012
Assistent Mona Brolin
0321-595015
Kanslichef Pehr Johansson
0766-43 50 12
Kanslichef, Ulricehamns kommun Pehr Johansson
0321-595012

Sammanfattning

Besöksadress

Höjdgatan Ulricehamn
None

Postadress

Höjdgatan
Ulricehamn, 52386

Liknande jobb


E-arkivarie Österåkers kommun

E-arkivarie Österåkers kommun

30 januari 2024

Arkivarie vikariat

Arkivarie vikariat

25 januari 2024

Administratör sökes

Administratör sökes

1 december 2023

9 november 2023