E-arkivarie till stadsledningskontoret

E-arkivarie till stadsledningskontoret

Arbetsbeskrivning

Umeå kommun växer snabbare än någonsin.

Våra medarbetare är vår viktigaste resurs för att skapa en hållbar framtid för alla invånare. Sök till oss om du vill vara med och påverka!


Om tjänsten
Nu söker vi dig som är intresserad av att driva kommunens e-arkivsarbete vidare. I din roll som IT-arkivarie på Umeå stadsarkiv kommer du att ha en utvecklande och samordnande roll i arbetet med att införa e-arkiv i samarbete med arkivets nuvarande IT-arkivarie och övrig personal. I nuläget har arkivet åtta anställda. Stadsarkivet befinner sig i ett pågående utvecklingsarbete där E-arkivet (Comprima) är relativt nytt samt kommunens informationsförvaltning är under förändring. Det innebär att möjligheten att vara med och påverka arbetet i kommunen som helhet är stor.



Umeå stadsarkiv tillhör enheten för administration och innovation vid stadsledningskontoret. Stadsarkivet är slutarkiv och ansvarar för styrning och stöd i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor för kommunens verksamheter och bolag. Umeå stadsarkiv ansvarar även för tillsyn och utlämnande av kommunens bevarandehandlingar.



Arbetsuppgifter

Som IT-arkivarie är ditt uppdrag:

- Förvalta kommunens e-arkiv tillsammans med en kollega.
- Driva digital informationshantering och digitalt bevarande i den kommunala organisationen genom att ta fram styrande dokument, utbilda, informera och ge råd till förvaltningarna.
- Förbereda och genomföra digitala leveranser.
- Medverka vid framtagande av processbaserade dokumenthanteringsplaner
- Arbeta med kravställning ur arkivperspektiv vid upphandling av verksamhetssystem.
- I dina arbetsuppgifter ingår också att medverka vid traditionella arkivarieuppgifter, som att utföra tillsyn, vårda arkiv och vid behov bistå med utlämnande av allmänna handlingar från stadsarkivet.

 

Kvalifikationer

- Akademisk examen inom systemvetenskap, arkiv- och informationsvetenskap, eller annan inriktning som vi finner likvärdig.
- Ha goda kunskaper om format och standarder för digitalt bevarande
- Erfarenhet av att arbeta i en offentlig organisation med digital informationsförvaltning och uppbyggnad av e-arkiv är meriterande
- Projektledning är meriterande och likaså pedagogisk förmåga
- Gärna ha erfarenhet av Comprima


Personliga egenskaper

Du ska:

- Ha god kommunikationsförmåga i såväl tal som skrift i både svenska och engelska.
- Vara självgående och strukturerad och ha förmåga att på ett effektivt sätt planera och genomföra ditt eget arbete.
- Ha hög social kompetens och tycka om att samarbeta med andra. I din roll som IT-arkivarie kommer du att samarbete med många kollegor inom och utanför stadsarkivet och därför behöver du ha lätt för att skapa goda relationer.


Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Välkommen med din ansökan!

Om Umeå kommun


Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?


Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Sammanfattning

Liknande jobb


E-arkivarie till stadsledningskontoret

E-arkivarie till stadsledningskontoret

24 januari 2023

Arkivarie

Arkivarie

3 januari 2023

14 november 2022

Kommunarkivarie

Kommunarkivarie

7 oktober 2022