Ekonom

Arbetsbeskrivning

Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF).
Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.
Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 130 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor Hässleholm.


Organisatorisk placering
Du kommer att arbeta på enheten för planering och uppföljning som idag består av 18 medarbetare. Enheten har ansvaret för myndighetens arbete med verksamhets- och ekonomistyrning. Det innebär bland annat att leda och stödja arbetet med planering och uppföljning samt ekonomisk hantering och utbetalning av statsbidrag.

Arbetsinnehåll
Enhetens ansvar för myndighetens ekonomistyrning innefattar exempelvis budgetering, prognoser, löpande uppföljning, rekvisitionshantering. Ekonomistyrningen avser både förvaltningsanslag, externfinansierade projekt och hanteringen av statsbidrag. Ditt arbete innebär att hantera myndighetens ekonomifrågor ur ett brett perspektiv och av varierande karaktär.

Krav på utbildning och erfarenhet


• Minst treårig utbildning från universitet/högskola inom ekonomi (minst SeQF-nivå 6)
• Erfarenhet av kvalificerat ekonomiskt arbete
• Mycket goda Excelkunskaper

Meriterande
Erfarenhet av ekonomiarbete i offentlig verksamhet samt erfarenhet av ekonomisystemet Agresso

Personliga egenskaper
Vi söker dig som har en helhetssyn och tänker långsiktigt, är analytisk och noggrann samt är duktig på att presentera komplexa sammanhang på ett enkelt sätt. Du samverkar i dialog med andra och utför och utvecklar ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån syftet med verksamheten. Du har lätt att anpassa dig till nya förutsättningar och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Givetvis har du hög integritet och ett gott omdöme samt är van att använda olika IT-system.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Visstidsanställning, heltid som längst till 2023-06-30. Placeringsort Västerås.

Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Tf enhetschef Lena Karlsson, tfn 010-209 02 37 eller HR-handläggare Emma Fröst, 010-209 02 47. Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Sophia Ulfstedt, 010-209 01 91, och för ST Senad Svraka, 010- 209 01 17.

För mer information om organisationen och hur det är att arbeta hos oss, gå in på myh.se

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 9 januari 2022. Du ansöker nedan via "ansök".

Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Myndigheten för yrkeshögskolan
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 december 2021
  • Ansök senast: 9 januari 2022

Besöksadress

.
None

Postadress

Box 145
Västerås, 72105

Liknande jobb


Verksamhets ekonom

22 april 2024

16 april 2024

EKONOM

EKONOM

11 april 2024

Upphandlare - vikariat

Upphandlare - vikariat

25 mars 2024