Ekonom

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


Teknik- och fastighetsförvaltningens cirka 550 medarbetare bygger och sköter Karlstad. Med ansvaret för en trygg och vacker miljö sköter vi kommunens dricksvatten, gator, parker, lekplatser, skogsmark och den interna servicen som städ, tryckeri, fordon och konferens. Vi utvecklar infrastrukturen, bygger nya skolor och har hand om kommunens naturområden och fastigheter.



Du kommer att tillhöra staben för de tekniska förvaltningarna (miljöförvaltningen, stadsbyggnadsförvaltningen och teknik- och fastighetsförvaltningen) och Parkab.

Staben har cirka 50 medarbetare fördelade på fyra enheter: ekonomienheten, HR-enheten, informationsenheten och utvecklingsenheten. Ekonomienheten har under det senaste året utökats och består av sju ekonomer och fem ekonomiadministratörer. Som ekonom för de tekniska förvaltningarna deltar du i det praktiska arbetet när Karlstad växer och utvecklas. Vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor i Samhällsbyggnadshuset i Inre hamn. 



Arbetsuppgifter
I rollen som ekonom kommer du att arbeta i en dynamisk miljö med uppgift att ge ett kunnigt och ändamålsenligt stöd till de tekniska förvaltningarna. Du ansvarar för ekonomistödet till några uttalade verksamheter där relationsbygget med chefer och handläggare är viktigt.  Ekonomerna inom enheten har ett nära samarbete med varandra, hjälps åt och utvecklar processer tillsammans.

I arbetsuppgifterna ingår budget- och prognosarbete, uppföljning och analys, redovisning samt internkontroll. Även anläggningsredovisning är en viktig del av arbetet då teknik- och fastighetsförvaltningen bygger och förvaltar den största delen av kommunens tillgångar. Som ekonom stödjer du också verksamheterna i aktuella ekonomiska frågor, nyttokalkylering och utredningar och du bidrar även genom att utbilda chefer och handläggare inom området. Allt i linje med vår mening om att ekonomistödet till verksamheterna ska upplevas som nära och relevant.

 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleexamen inom företagsekonomi. Du kan ha arbetat som ekonom eller controller och har flera års erfarenhet av ekonomiarbete med redovisning, budget och uppföljning samt av att vara ett stöd till chefer. Har du dessutom erfarenhet från offentlig verksamhet så ser vi det som meriterande.

Arbetet ställer krav på god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift och att du på ett enkelt och pedagogiskt sätt kan beskriva ekonomiska sammanhang. Du är van att arbeta självständigt, ta egna initiativ, kunna prioritera bland uppgifterna och hålla deadlines. Samtidigt har du lätt för att samarbeta, skapa tillit och ett bra samarbetsklimat. För att trivas i rollen behöver du ha lätt för att förstå sammanhang och vara flexibel för variationen i arbetet och den verksamheten du stöttar. Du förstår också vikten av att bidra till utvecklingen av avdelningens samlade uppgifter.

Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb