Ekonom

Ekonom

Arbetsbeskrivning

Sociala omsorgsförvaltningen i Borås Stad ansvarar för kommunens funktionshinderverksamhet, socialpsykiatri-, och hälso- och sjukvårdsinsatser för nämnda målgrupper. Förvaltningen har cirka 1000 anställda och 45 chefer. Vi är inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus med syfte att förbättra kvaliteten för de vi finns till för.

Som ekonom på Sociala omsorgsförvaltningen är du placerad på Ekonomifunktionen som är en stödfunktion och som ansvarar för ekonomiprocesserna i förvaltningen. Funktionen stödjer förvaltningen både strategiskt och operativt i dessa frågor.

Som ekonom arbetar du på uppdrag av Chef för Ekonomifunktionen. Arbetet präglas av ett nära samarbete med förvaltningens chefer och stödfunktioner. Vi strävar efter att arbeta proaktivt och att med hög kompetens och professionalitet ge stöd i ekonomiarbetet på ett sätt som skapar mervärde för verksamheterna.

Din roll som ekonom innebär bland annat att du kommer:

- Utgöra en stödfunktion till verksamheterna och dess chefer i budget-, uppföljnings- och prognosarbete.
- Arbeta både självständigt och i team med redovisning och bokslutsarbete
- Vara behjälplig med underlag och sammanställningar till andra delar av förvaltningen
- Arbeta aktivt med den interna kontrollen



Du som söker har minst en kandidatexamen med inriktning mot ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. För att lyckas i rollen som ekonom på Sociala omsorgsförvaltningen tror vi att du behöver ha erfarenhet från offentlig verksamhet. Du har mycket goda kunskaper i Microsoft Office-paketet och har du tidigare arbetat i större ekonomisystem som Agresso eller liknande är detta meriterande. Det svenska språket hanterar du mycket väl i både tal och skrift.

Du förväntas ha en hög känsla för service och ett flexibelt arbetssätt. God samarbetsförmåga samt att kunna arbeta självständigt, strukturerat och noggrant är en förutsättning. Du har förmåga att hantera stressiga situationer och fokusera på rätt saker när det händer mycket runt omkring. Du har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar.

Du använder din lyhördhet för att lyssna in verksamheten och motiveras av att prestigelöst samarbeta med andra. Du har förmågan att förklara komplicerade saker på ett enkelt och pedagogiskt sätt så att andra lätt kan ta till sig ditt budskap.

Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet. Hänsyn kommer även att tas till hur den sökande genom sin erfarenhet och kompetens bedöms komplettera och stärka det ekonomiska arbetet på enheten samt bidra till dess framtida utveckling.

Förutom meningsfulla arbetsuppgifter och goda anställningsvillkor tar du som anställd i Borås stad del av samtliga förmåner som bland annat friskvårdsbidrag, fria bad i kommunens badanläggningar samt möjlighet till semesterväxling.
Läs mer om Borås Stads personalförmåner

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Borås Stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 februari 2023
  • Ansök senast: 12 mars 2023

Besöksadress

Se vår hemsida www.boras.se
None

Postadress

Stadsdelsförvaltningen Öster
1490, 50180

Liknande jobb


Nelly.com - Head of Assortment Controlling

15 juni 2024

14 juni 2024

Projektekonom

Projektekonom

14 juni 2024