Ekonom

Ekonom

Arbetsbeskrivning

Här finns möjligheten för den erfarna och nyfikna ekonomen att bli en del av ett riktigt spännande bolag! Hushållningssällskapet Skåne bedriver bland annat forskning för att utveckla skånskt lantbruk och landsbygd, ett ytterst aktuellt ämne i dagens samhälle. Här kommer du till ett gäng härliga och hjälpsamma kollegor. Du ges frihet under ansvar och stor flexibilitet för att du ska få ihop vardagens pussel!

Om företaget
Hushållningssällskapen är en del av Sveriges historia. Historien sträcker sig ända tillbaka till 1791, då landets första Hushållningssällskap etablerades på Gotland. När vi kom till för över två hundra år sen var det i ett annat Sverige, där lantbruket utgjorde grunden för hela nationens välstånd. Då, när svälten var en verklighet i många svenska hushåll, behövdes ny kunskap för en mer rationell livsmedelsproduktion. Vi fortsätter idag vara en viktig aktör som utvecklar det gröna näringslivet och för att hushålla med jordens resurser. Idag består Hushållningssällskapet av 15 fristående sällskap som verkar över hela landet (Hushållningssällskapet i Skåne är ett av dessa). Ca 1000 medarbetare sysslar med rådgivning, utbildning, forskning och fältförsök och vi har ca 25 000 medlemmar och omsätter tillsammans 900 Mkr. Koncernen Hushållningssällskapet Skåne har ca 120 anställda och omsätter ca 250 Mkr. Våra kunder finns inom lantbruk, skog, offentlig verksamhet och andra näringar, främst på landsbygden. Tillsammans erbjuder vi kunskap för landets framtid. Läs gärna mer om oss på www.hushallningssallskapet.se

Vi söker nu en driven ekonom till vårt ekonomiteam. I denna rekrytering samarbetar vi med Wikan Personal.

Dina arbetsuppgifter
Som ekonom på Hushållningssällskapet Skåne kommer du arbeta med löpande redovisning samt självständigt göra bokslut och årsredovisningar i ett antal mindre dotterbolag och stiftelser. Du kommer ansvara för och sköta hela leverantörsreskontraflödet från ankomstregistrering och kontering till definitivbokning och utbetalning. Vidare kommer du göra avstämningar, periodiseringar, anläggningsredovisning i mindre bolag samt vid behov vara behjälplig med kundreskontran.

Du kommer arbeta mot olika bolag och stiftelser inom koncernen, vilka du har en löpande dialog med i ditt arbete. Rollen är till viss del formbar utifrån dina tidigare erfarenheter och kunskaper, att vara back-up för lönehantering är ett önskemål om kunskap finns.

Du kommer ingå i vårt ekonomiteam som består av ekonomichef, redovisningsansvarig, projektcontroller, lönespecialist samt två ekonomiassistenter. Du rapporterar till redovisningsansvarig.

Din bakgrund/Dina egenskaper
Vi söker dig som har några års erfarenhet av redovisning. Du har med fördel även utbildning inom ekonomi men avgörande för rollen är att du är van vid att självständigt sköta den löpande redovisningen, kund- och leverantörsreskontra samt göra bokslut och avstämningar i mindre bolag. Har du erfarenhet av lönehantering är det ett plus. Du har en positiv inställning till digitalisering. Företaget har som mål att effektivisera flödet och i det arbetet kommer du bli en viktig del. Det är därför meriterande om du tidigare varit delaktig i något digitaliseringsprojekt. Vi ser det som självklart att du har god dator- och systemvana samt goda kunskaper i Excel.

Förutom dina tidigare erfarenheter kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har ett driv att förändra och förbättra och en vilja att utveckla processer och rutiner tillsammans med dina kollegor. En jordnära person som är noggrann, har stort självdriv och som bidrar med både god energi och kompetens.

Tjänsten innebär många kontaktytor, så väl internt som externt, vilket innebär att du behöver ha en god kommunikativ förmåga. Du kommer till en familjär stämning med tätt, prestigelöst samarbete och för att trivas hos oss behöver du värdesätta ett gott teamarbete.

Information och kontakt
Tjänsten är på heltid och placerad på vårt kontor i Skepparslöv, strax utanför Kristianstad alternativt, om så önskas från den som söker, kan man också placeras på vårt kontor i Borgeby, Lund. Våra kontor ligger lantligt med begränsade kommunikationsmöjligheter och därför är körkort och tillgång till bil ett krav för tjänsten. Tillträde snarast efter överenskommelse och uppsägningstid.

Har vi fångat ditt intresse? Välkommen in med din ansökan via www.wikan.se. Sista ansökningsdag är den 23 augusti 2023. Har du frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Johanna Fondell 044-590 65 02.

Vi ser fram emot din ansökan!

Om Wikan Personal
Wikan Personal är ett auktoriserat och etablerat bemannings- och rekryteringsföretag. Med lokal förankring vill vi hjälpa företag och organisationer med kompetent och välmotiverad personal. Wikan har kontor på 15 orter i Sverige, omsätter ca 450 Msek och har omkring 1000 anställda. Läs mer på www.wikan.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Andersson
0381-480 951
Elof Jansson
044-590 65 04
Lars Berntsson
044-5906505
Dan Samuelsson
044-590 65 01
Stefan Johansson
0417-77 99 81
Petter Bengtsson
0417-77 99 83
Catharina Holgersson
0417-77 99 82
Stefan Johansson
0417-779981
Andreas Håkansson
044-590 65 07
Petter Bengtsson
0417-779983

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Wikan Personal AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 augusti 2023
  • Ansök senast: 23 augusti 2023

Besöksadress

Järnvägsgatan 2
None

Postadress

Götgatan 1
Kristianstad, 29133

Liknande jobb


16 april 2024

16 april 2024