Ekonom

Ekonom

Arbetsbeskrivning

Piteå är känd för sin gemytliga atmosfär och det bor ca 42 400 människor här. Piteå kommun är den största arbetsgivaren i Piteå med ca 4 000 medarbetare. Kommunledningsförvaltningen arbetar på kommunstyrelsens uppdrag med att leda och samordna planeringen och uppföljningen av kommunens ekonomi, personal och verksamheter. Vi söker dig som vill vara med och bygga framtidens Piteå, som gillar att samarbeta med andra och gärna delar med dig av din kunskap. Vi erbjuder dig ett arbete där du får utvecklas, ha roligt och göra skillnad. 

Ekonomiavdelningen består av enheterna Ekonomiadministration, Ekonomistyrning och Inköp. Vi är ett strategiskt stöd inom ekonomi- och inköpsprocessen för kommunkoncernens verksamheter så att rättvisande räkenskaper och god ekonomisk hushållning uppnås. Verksamheten leds tillitsbaserat utifrån värdeorden våga, låga och förmåga. Särskilt viktigt för oss är att vi agerar samskapande och ger stöd till verksamheterna, att vi agerar professionellt och bidrar till mer digitaliserade processer. Utvecklingsuppdraget är en naturlig del av det dagliga arbetet.


Arbetsuppgifter
Ekonomiadministration ansvarar för kommunens kassafunktion, leverantörsreskontra samt kundreskontra inklusive kravhantering. Enheten samarbetar med kommunens olika verksamheter och våra kunder finns internt samt externt i form av kommunmedborgare och näringsliv. I rollen som ekonom arbetar du huvudsakligen med utveckling av den löpande redovisningen, uppföljning och intern kontroll. Du bidrar även till kommunens inköpsprocess samt systemadministration av flera kommungemensamma system där bland annat e-handelssystem ingår. 

Vi erbjuder ett utvecklande uppdrag där utvecklingsarbete, samarbete och goda resultat värderas högt.
 

Kvalifikationer
Kandidatexamen inom ekonomi med inriktning mot redovisning/ekonomistyrning, ekonomi med IT-inriktning eller systemvetenskap eller annan likvärdig utbildning/erfarenhet.
Erfarenhet av arbete inom redovisning/ekonomistyrning. Erfarenhet av effektivisering och digitalisering av administrativa funktioner och ekonomiprocesser.
Goda kunskaper i Excel.

Personliga egenskaper
Du arbetar tillitsbaserat och skapar engagemang och delaktighet
Du vågar lita på din intuition, bryta mönster och tänka nytt
Du har ett analytiskt och strukturerat arbetssätt där helheten är viktig.
Du har en förmåga att skapa goda relationer, samarbeta och kommunicera på ett tydligt sätt 

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning 100%.
Tillträde efter överenskommelse. 

Välkommen med din ansökan senast 2023-09-11 

Vi undanber oss kontakt från konsulterande rekryteringsföretag och annonsörer

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Piteå Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 augusti 2023
  • Ansök senast: 11 september 2023

Liknande jobb


16 april 2024

16 april 2024