Arbetsbeskrivning
Vi är Varbergs kommun, arbetsgivaren som ser möjligheterna i dig. Här får du göra skillnad, både för andra och för dig själv. Vi drivs av idén om att förenkla människors vardag och förverkliga deras drömmar. Det gör vi med hjälp av kunskap, nytänkande mod och framåtanda. Välkommen att bidra i arbetet mot vår vision – att bli västkustens kreativa mittpunkt.
Ekonomikontoret tillhör kommunstyrelsens förvaltning och är kommunens centrala ekonomifunktion. Vi ansvarar för processer inom planering och uppföljning, inköp, finansiering och redovisning och arbetar nära kommunens verksamheter för att både stödja det dagliga arbetet och utveckla kommunövergripande arbetssätt inom dessa områden.
Ekonomikontoret består av två avdelningar och en stab med drygt 30 medarbetare. Du kommer att tillhöra avdelningen för ekonomi- och verksamhetsstyrning. Tillsammans utgör vi ett kompetent och engagerat gäng som arbetar i en positiv och trivsam arbetsmiljö.
Vi söker nu en vikarie som vill vara med på vår fortsatta utvecklingsresa!
ARBETSUPPGIFTER
Som ekonom kommer du att lägga större delen av din tid på att stödja kommunstyrelsens förvaltning och ge kvalificerat stöd till chefer i ekonomi- och verksamhetsplanering samt uppföljning. Resterande del av tiden kommer du ge liknande stöd till miljö- och hälsoskyddsförvaltningen, överförmyndarförvaltningen, kommunfullmäktige, valnämnden och kommunrevisionen.
I rollen ingår bland annat:
Stöd i budget- och prognosarbete
Stöd uppföljningar och bokslutsarbete
Stöd i redovisningsfrågor
Stöd vid framtagande av taxor och avgifter
Medverka i olika utvecklings- och förändringsprojekt
Presentation av ekonomiska underlag till chefer och politiska beslutsfattare
Du arbetar aktivt för att öka förståelsen för ekonomiska frågor hos förvaltningarna och bidrar med analys och underlag som stödjer verksamheternas beslutsfattande och utveckling.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ekonomisk utbildning från högskola eller universitet och gärna några års relevant arbetslivserfarenhet inom budget- och uppföljningsarbete. Erfarenhet från offentlig sektor är ett plus men inget krav viktigast är att du är nyfiken, engagerad och vill vara med och bidra till vår utveckling.
Du är van vid att arbeta i en Windowsmiljö, där Officepaketet är ett naturligt arbetsverktyg för dig särskilt Excel, som du behärskar väl. Har du erfarenhet av systemen Visma RoR och Hypergene ses det som meriterande.
Arbetet kräver ett konsultativt förhållningssätt och förmåga att se helheten i de olika verksamheterna. Det är viktigt att du är trygg i att ge stöd och vägledning i ekonomifrågor samt kan uttrycka dig väl i både tal och skrift.
Som person är du engagerad och tycker om att bygga relationer samt att arbeta nära olika verksamheter. Du är lyhörd och flexibel i samarbetet med andra, och du bidrar till ett gott arbetsklimat genom att värdesätta samarbete och gemenskap. Du har lätt för att skapa struktur även i en händelserik och ibland föränderlig miljö. Noggrannhet, ansvarstagande och en god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete är egenskaper vi värdesätter högt. En god analytisk förmåga, där du kan se sambanden mellan ekonomi och verksamhet, är en förutsättning för att lyckas i rollen.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Välkommen att våga!
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att medarbetare har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
Möjlighet finns att anställningen kan bli en tillsvidareanställning.