Ekonom

Arbetsbeskrivning

En av våra medarbetare går vidare till nya utmaningar och därför söker vi på ekonomiavdelningen i Nässjö kommun nu hennes ersättare.

Vårt uppdrag i kommunen är att leverera de tjänster och den service som kommuninvånarna efterfrågar i livets olika skeden utifrån politiskt fattade beslut och tillgängliga resurser. Detta sker genom ett professionellt ledarskap och ett respektfullt bemötande. Kommuninvånarna är alltid i fokus för vårt arbete.

Ekonomiavdelningen i Nässjö kommun ansvarar för det övergripande arbetet med upphandlingar, budget, ekonomistyrning, bokslut, finansiering, systemförvaltning och ekonomiadministration. Vårt uppdrag är ge råd och stöd i dessa frågor internt i organisationen. Vi är 13 medarbetare och vår arbetsplats är belägen i stadshuset i centrala Nässjö. Vi använder ekonomisystemet Unit4 Business World (före detta Agresso).

Vi söker nu en ekonom som vill vara med och bidra till hög kvalitet och utveckling. Vi söker dig som uppskattar att ha omväxlande arbetsdagar där du har många kontaktytor och är delaktig i att ge bästa möjliga service till organisationen.





ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att ha ett eget ansvar inom antingen leverantörs- eller kundreskontra. Vi har möjlighet att anpassa innehållet i tjänsten efter din kompetens och ditt intresse, och vill därför veta i din ansökan om du har några särskilda önskemål.

Inom leverantörsreskontra handlar arbetsuppgifterna till stora delar om att:
- hantera leverantörsfakturor i vårt fakturahanteringssystem.
- ansvara för administration, underhåll och utveckling av elektroniska leverantörsfakturor.
- ha kontakt med leverantörer i fakturafrågor.
- vara kontaktperson gentemot vår skanningsleverantör.

Inom kundreskontran består arbetsuppgifterna bland annat av att:
- ansvara för hela vår kundreskontraprocess från fakturering, inbetalningar och uppföljningar, till krav och inkassohantering.
- ha nära kontakt med kommunens förvaltningar, som genererar huvuddelen av kommunens fakturor i sina verksamhetssystem.
- vara kontaktperson gentemot kommunens kunder i frågor som rör inbetalningar och kravverksamhet.
Kommunen anlitar en extern utskriftsleverantör samt inkassoföretag.
Ett förändringsarbete inom vår kundreskontrahantering pågår och du kommer att ha en viktig roll i detta.

Oavsett om du kommer att arbeta inom leverantörs- eller kundreskontran så innebär tjänsten även:
- avstämningar.
- att delta i och bidra till avdelningens utvecklingsarbete.
- att vara stöd för användare i ekonomisystemet och besvara övriga frågor som rör ekonomiadministrationen.
- diverse övriga administrativa arbetsuppgifter.

Samarbete är ett ledord på vår avdelning och det är en självklarhet att vi stöttar varandra vid frånvaro eller tillfälliga toppar i arbetsbelastningen.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom ekonomi alternativt dig som är gymnasieekonom. Vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet av de arbetsuppgifter som ingår i tjänsten. (Detta är ett krav om du saknar eftergymnasial utbildning.)

Som person är du kommunikativ och lyhörd och ger våra kunder ett bra bemötande. Du har god samarbetsförmåga men kan även arbeta självständigt. Arbetet förutsätter att du är noggrann och strukturerad.

Du har goda kunskaper i Officepaketet och har erfarenhet av att arbeta i större ekonomisystem.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Nässjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Nässjö kommun, Kommunledningskontoret
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast, enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 23 november 2016

Liknande jobb

20 augusti 2010

24 augusti 2010

Redovisningsekonom

23 augusti 2010

Redovisningsekonom

20 augusti 2010