Ekonom

Arbetsbeskrivning

Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att kompetensförsörja samhället genom att göra det möjligt för arbetsliv och individer att utveckla sin kompetens och synliggöra sina kvalifikationer.

Vårt huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens.

Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar inom yrkeshögskolan, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Vi främjar även validering i utbildningarna.

Vi ansvarar även för frågor som rör utbildningar som ligger utanför yrkeshögskolan - konst- och kulturutbildningar och vissa tolkutbildningar inom folkbildningen.

Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.

Vi är också nationell samordningspunkt för EQF (European Qualifications Framework) som ska göra det lättare att jämföra utbildnings- och yrkeskvalifikationer inom EU.

Myndigheten finns på två orter, i Hässleholm och i Västerås där vårt huvudkontor är placerat. Myndigheten har totalt 100 medarbetare.


Organisatorisk placering
Tjänsten är placerad på enheten för planering och uppföljning. Enheten har ansvaret för att stödja myndigheten inom verksamhet- och ekonomistyrning.  Det innebär bl.a. att leda och stödja arbetet med planering och uppföljning, årsredovisning och riskbedömning.

Arbetetsinnehåll
Enhetens ansvar för myndighetens ekonomistyrning innefattar exempelvis budgetering, prognoser, rapportering till departementet, löpande uppföljning och rekvisitionshantering. Ekonomistyrningen avser både förvaltningsanslag och hanteringen av statsbidrag. Ditt arbete innebär att hantera myndighetens ekonomifrågor ur ett brett perspektiv. Det pågår ett utvecklingsarbete gällande statsbidragsprocessen. Du kommer att vara med i det arbetet.

Krav på utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har:


• relevant akademisk utbildning med ekonomisk inriktning
• erfarenhet av offentlig verksamhet
• mycket goda Excelkunskaper

Det är meriterande om du har erfarenhet av ekonomisystemet Agresso och har arbetat med utveckling och bedömning av statsbidragsfrågor

Kompetenskrav
Vi söker dig som har en helhetssyn och tänker långsiktigt, är analytisk och noggrann samt är bra på att presentera komplexa sammanhang på ett enkelt sätt. Du samverkar i dialog med andra och utför och utvecklar ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån syftet med verksamheten. Du har lätt att uttrycka dig i tal och skrift. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.  

Övrigt
Tillsvidareanställning, heltid. Placering Västerås. Myndigheten tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Upplysningar
Vill Du veta mer om tjänsten/tjänsterna är du välkommen att kontakta enhetschef Eva-Lena Kopparvik, tfn 010-209 02 35.  För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-ansvarig Åsa Grönhaug på tel. 010-209 01 34. Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Sven-Owe Ericsson tel. 019-209 01 19 och för ST Jonas Svensson tel 010-209 07 76. För mer information gå in på myh.se

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 26 mars 2017. Du ansöker via länken https://www.myh.se/Om-oss/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb/

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Besöksadress

.
None

Postadress

Box 145
Västerås, 72105

Liknande jobb


Bolagsekonom, Solna stad

Bolagsekonom, Solna stad

17 maj 2024

Ekonom

Ekonom

15 maj 2024

Ekonom till Skolstödsenheten

Ekonom till Skolstödsenheten

14 maj 2024

Förvaltningsekonom

Förvaltningsekonom

14 maj 2024