Ekonom inom intäkt och kundreskontra till AcadeMedia

Arbetsbeskrivning

Stimuleras du av att ha många kontaktytor inom och utanför organisationen och tycker att en roll med fokus på både analys och redovisning låter tilltalande? Då kan denna roll vara helt rätt nästa steg för dig. Här välkomnas du till en heterogen grupp om 14 personer på en dynamisk och fartfylld arbetsplats som ständigt bemöter förändringar, förbättringar och spännande utmaningar tillsammans.
Kontoret är centralt lokaliserat vid Lilla Bommen. Just nu är det dock hemmakontor som gäller och här stöttar AcadeMedia på bästa sätt genom att köpa in det som behövs för att skapa sig en hållbar arbetsplats på distans.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Rollen är lite som en gott och blandat påse där du dels får möjligheten att lyfta blicken och ge uttryck för din kommunikativa förmåga då, du har ett tätt samarbete med bland annat redovisning, business control, kommuner och verksamheten i stort. Uttrycket är kanske lite uttjatat, men här får du verkligen en samverkande roll som ”spindeln i nätet”. Å andra sidan, ligger stort fokus i rollen på att gå in på detaljer, kontrollera, analysera och agera ”detektiv”. Dessutom får du även mer redovisningsinriktade och administrativa arbetsuppgifter med i rollen.
Du kommer bland annat att arbeta med:
Löpande hantering, kontroll och uppföljning av; inbetalningar från kunder och kommuner, intäktsunderlag samt kundfakturering
Intäkt- och kostnadsanalyser vid bokslut
Löpande registrera samt säkerställa att databas är uppdaterade utifrån prisbeslut från kommuner.
Löpande kontakt med inkasso, kronofogden, kunder samt interna enheter
Löpande administrativa arbetsuppgifter inklusive uppdatering av kundregister
Påminnelser och krav: Följa upp på oreglerade poster och hantering kring kravprocess
Månadsvis följa upp på förfallna fakturor, hantera och säkerställa inbetalningar
Månadsvis hantera och kontrollera osäkra kundfordringar och konstaterade kundförluster i samråd med Business Control
Hantering och kontroll av fellistor i prisdatabassystem, uppdatera och säkerställa intäkter
Löpande avstämningar för att säkerställa inkommande betalningar och bestridande som påverkar företagets resultat inklusive hantering kring konkurs
Medverka vid upplärning av nya kollegor genom att vara mentor och fadder
Registrera avvikelser och ständigt arbeta med att förbättra och effektivisera processer

Vem söker vi?
Vi tror att du som söker har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi och cirka 3-5 års arbetslivserfarenhet inom ekonomi. Vi ser gärna att du under dessa år fått möjligheten att arbeta i en större koncern, med transaktionsrika flöden. Du besitter mycket goda kunskaper i både svenska och engelska och har lätt för att ta till dig nya system och har goda kunskaper inom office-paketet, med fokus på excel. Har du tidigare erfarenhet av att arbeta i Jeeves är det meriterande, dock inget krav.
Som person skulle du troligtvis beskriva dig som noggrann, med stort fokus på struktur och effektivitet. Dessutom har du en stark logisk förmåga och en analytisk ådra. Du har ett öga för detaljer och är öppen för att lära dig nya saker likväl som att föreslå förbättringar.
För att trivas i rollen tror vi också att du drivs med att ha ett brett kontaktnät och att skapa goda relationer både internt och externt. Du har lätt för att kommunicera och samarbeta med olika typer av människor och har en prestigelös, flexibel och lösningsorienterad inställning när det uppkommer utmanande situationer.
Din naturliga positivitet och ditt starka engagemang gör att du trivs som bäst i en miljö där du får möjligheten att ta ett stort eget ansvar. Gärna på ett bolag som präglas av snabba förändringar och ett högt tempo.
Dessutom är du en sann teamplayer som sprider härlig energi omkring dig och arbetar tillsammans med dina kollegor mot gemensamma mål.
Om AcadeMedia
AcadeMedia bildades 1996 men vår historia sträcker sig betydligt längre tillbaka än så. Vår äldsta verksamhet, Hermods, startade redan 1898 med sina korrespondenskurser, och Pysslingens första förskola öppnade i Nacka 1986.
Det som historiskt sett har förenat hela friskolerörelsen förenar oss som arbetar på AcadeMedia idag – ett ständigt nytänkande och en vilja att bidra till individens rätt att välja förskola, skola och vuxenutbildning. Vi har genom vårt arbete och vårt sätt att bedriva utbildning, genom åren bevisat att utbildning kan fungera och bli framgångsrik på fler sätt än de traditionella.
Sedan starten 1996 har AcadeMedia vuxit både genom förvärv och nystarter. Med stabila strukturer och med utgångspunkt i devisen ”Tillsammans är vi starkare” har AcadeMedia växt med bibehållet fokus på kvalitet och utveckling.
Några viktiga milstolpar i vår historia är när Pysslingen tog klivet in i AcadeMedia 2011, när vi välkomnade norska Espira 2014 och när tyska Joki blev en del i koncernen 2016. Samt då AcadeMedia genom förvärvet av Praktiska Gymnasiet höjde ambitionsnivån för Sveriges gymnasiala yrkesutbildningar.


I denna rekryteringsprocess samarbetar AcadeMedia med Brightby Bemanning. För mera information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Jenny Österberg; jenny.osterberg@meritmind.se eller kandidatansvarig Sofia Skyvell; sofia.skyvell@merimind.se. Intervjuer och urval kommer göras löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Tänk på detta innan du skickar in din ansökan (i enlighet med nya GDPR-lagstiftningen)
Din ansökan ska ej innehålla personuppgifter kring civilstatus, familjesituation/barn, etniskt ursprung, ålder, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening, hälsa eller sexuell läggning.
Det är endast möjligt att bifoga ett dokument så lägg gärna CV och eventuellt personligt brev i samma fil.
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Brightby AB Göteborg
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 juni 2021
  • Ansök senast: 16 juli 2021

Postadress

Fredsgatan 1
Göteborg, 41107

Liknande jobb


18 april 2024

Financial Assistant

Financial Assistant

17 april 2024