Ekonom till ekonomi- och upphandlingsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Alvesta kommun med ca 19 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.
– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade


Kommunens ekonomi- och upphandlingsavdelning ligger organisatoriskt under kommunledningskontoret och ansvarar för utveckling, samordning och planering av kommunens ekonomi. Avdelningen bistår såväl kommunstyrelsen i strategiska ekonomifrågor som förvaltningarna i deras ekonomiska planering och uppföljning. Du kommer ingå i en avdelning med elva medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en ekonom som främst ska arbeta med förvaltningen för individ- och familjeomsorg. Förvaltningens ansvarsområden är bland annat försörjningsstöd, missbruk, arbetsmarknadsåtgärder, kommunalt flyktingmottagande, utredningar, insatser och myndighetsutövning. Som ekonom kommer du bland annat att arbeta med budget, uppföljningar, bokslut och löpande redovisning. Du har ett nära samarbete med förvaltningsledningen och är föredragande i nämnd när behov finns. Du förväntas hålla dig uppdaterad inom förvaltningsspecifika frågor som rör ekonomi. Arbetet innebär också kontakter med olika myndigheter.

En del av tjänsten innebär att bistå andra förvaltningar när behov uppstår. Du kommer också att arbeta med kommunövergripande uppdrag och förväntas bidra och ta initiativ för att utveckla ekonomi- och upphandlingsavdelningens verksamhet.

KVALIFIKATIONER
Du har en högskole- eller universitetsexamen inom ekonomi eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har minst två års erfarenhet av arbete som ekonom där redovisning och bokslutsarbete har varit en del av arbetet. Det är meriterande med erfarenhet från offentlig verksamhet.

Vi söker dig som kan arbeta självständigt och kan planera och organisera ditt arbete samt prioritera bland arbetsuppgifterna. Det är viktigt att du har integritet, förmåga till helhetsperspektiv och trivs i en verksamhet där förändringar är en naturlig del. Arbetet förutsätter att du har förmåga att arbeta mot deadlines vilket kräver att du är strukturerad. Du ska kunna presentera information på ett pedagogiskt sätt.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Göran Lundahl
0472-15030
Ekonomichef Simon Johannisson
0472-15101
Facklig företrädare nås genom kommunens växel
0472-150 00
Kommunchef Kriistina Kosunen Eriksson
0472-15220
Personalchef Monica Ranstad
0472-15219
Personalsekreterare Sanna Hammelin
0472-152 20
Avdelningschef Kultur och fritid Göran Lundahl
0472-15030
Turistassistent Kerstin Karlsson
0472-15537
IT-chef Lasse Johansen
0472-155 06
IT-tekniker Dzumret Pelivani
0472-150 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Alvesta kommun, Kommunledningskontoret Alvesta
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 2 april 2015

Besöksadress

Centralplan 1 Alvesta
None

Postadress

None
Alvesta, 34280

Liknande jobb


Vi söker en erfaren ekonom med bred kompetens

Vi söker en erfaren ekonom med bred kompetens

22 maj 2024

Ekonom

Ekonom

22 maj 2024

Bolagsekonom, Solna stad

Bolagsekonom, Solna stad

17 maj 2024

Ekonom

Ekonom

15 maj 2024