Ekonom till Socialförvaltningen

Ekonom till Socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?

Socialförvaltningens ansvarsområde omfattar såväl äldre- och handikappomsorg som individ- och familjeomsorg. Förvaltningen arbetar enligt en beställar-/utförarmodell vilket medför ansvar för processer som involverar både interna och externa utförare. Socialförvaltningen omsätter ca 1 300 mnkr och ca 50% av verksamheten är i nuläget konkurrensutsatt. All myndighetsutövning är samlad i en uppdragsavdelning (där beställningarna sker) och egendriften är samlad i en utföraravdelning. Socialförvaltningen har en samlad ekonomistab som ansvarar för förvaltningens ekonomistyrning samt ger stöd till hela förvaltningen i ekonomifrågor.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du ha stimulerande arbetsuppgifter, ansvar och engagerade arbetskamrater i en trevlig arbetsmiljö i centrala Varberg så är denna tjänst något för dig!

Tjänsten är placerad på den gemensamma ekonomistaben som består av 7 personer. Du kommer att vara en av två ekonomer som tillsammans bildar ett team vars arbete främst är riktat mot stöd och hjälp till förvaltningens beställaravdelning, Uppdragsavdelningen.
Som ekonom ansvarar och driver du arbetet med uppföljning, prognoser och budget samt analys i nära samarbete med verksamhetens chefer. Du arbetar för att säkerställa och effektivisera det ekonomiska processflödet. Du kommer också att delta i arbetet med att ta fram ersättningsmodeller och även arbeta med djupare ekonomiska analyser. I din uppgift ingår att på ett konsultativt arbetssätt fungera som expertfunktion i ekonomiska frågor.



KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk examen inom ekonomi och gärna några års erfarenhet från kvalificerat ekonomiarbete. För att lyckas behöver du vara lyhörd och entusiastisk och trivs med att arbeta i en roll med många kontaktytor. Du tycker om att jobba självständigt och driva frågor framåt och har en god analytisk förmåga. Du ser samband och helhet samt har förmågan att skapa trygghet och inge förtroende i samtal och möten. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Har du erfarenhet av Hypergene eller liknande verktyg som kommer att utvecklas kontinuerligt för både planering och uppföljning i kommunen så är det en fördel. Kunskaper i avancerad Excel och vana att hantera stora datamängder är ett plus.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.

Sammanfattning

Liknande jobb


Vi söker en erfaren ekonom med bred kompetens

Vi söker en erfaren ekonom med bred kompetens

22 maj 2024

Ekonom

Ekonom

22 maj 2024

Bolagsekonom, Solna stad

Bolagsekonom, Solna stad

17 maj 2024

Ekonom

Ekonom

15 maj 2024