Ekonom till vård- och omsorgsförvaltningen

Ekonom till vård- och omsorgsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?


Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar ungefär 3 000 medarbetare för att äldre människor och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett aktivt, socialt och meningsfullt liv på sina villkor. Vi ansvarar bland annat för kommunens äldreboenden, hemtjänst, stöd till personer med funktionsnedsättning, hemsjukvård och träffpunkter för seniorer. Vi arbetar efter vår värdegrund där individens behov står i centrum. Våra verksamheter kännetecknas av delaktighet, valfrihet, flexibilitet och kvalitet med respekt för den enskildes integritet och självbestämmande.



Om oss
Nu när en av våra medarbetare går i pension så söker vi en erfaren ekonom gärna med erfarenhet från vård och omsorg.

Vi söker dig som har ett brinnande intresse för ekonomiområdet och som vill bli en del av vårt ekonomiteam. På enheten arbetar fem ekonomer, en ekonomiadministratör, två lokalplanerare och en IT handläggare. Enheten leds av ekonomichefen. 

Ekonomienheten har ansvar för lokaler och IT, är centralt placerade i förvaltningen. Enheten har det samlade ansvaret för att leda och utveckla ekonomistyrningen inom förvaltningen samt att vara en intern servicefunktion inom ekonomiområdet. Vi har verksamheter i egen regi, på entreprenad samt inom valfrihetssystem. Förvaltningen har en budget på ca 2,2 mdkr.

Arbetsuppgifter
Som ekonom kommer du huvudsakligen vara inriktad mot verksamhetsområdet hemvård rehabilitering och service för seniorer (HRSS). HRSS är ett av fem verksamhetsområden i vård- och omsorgsförvaltningen och leds av en verksamhetschef, 23 enhetschefer och har ca 1100 medarbetare. I HRSS ingår hemtjänst, hemsjukvård, träffpunkter och öppna verksamheter över hela Lunds kommun.

Uppdraget är varierande och består av många kontaktytor. Som ekonom får du ett brett och varierande arbete. Den största delen avser att vara ett kvalificerat och konsultativt stöd till verksamhetens chefer där du kommer att hantera både detaljerna, helhetsperspektivet, uppföljning, budget och vara deras internkonsult i ekonomifrågor men det förväntas också att du har ett intresse för verksamheten. Du kommer även att ha en central roll i att, tillsammans med kollegorna på ekonomienheten och på kommunkontoret, utveckla processer, arbetsmetoder, verktyg, rapporter och ekonomiska analyser. Vi uppmuntrar till att nya idéer prövas och värdesätter intresse för effektivare arbetssätt och vi ifrågasätter alltid om några processer inte ger mervärde för kärnverksamheten i ett ständigt förbättringsarbete. 

Vi söker dig som
Vi söker dig som har en högskoleexamen inom ekonomiområdet samt minst 3 års erfarenhet från kvalificerat ekonomiarbete. Du har erfarenhet från budget- och bokslutsarbete, helst inom en politiskt styrd organisation.

Du är drivande i och utvecklar processer inom området, i dialog med förvaltning- och verksamhetsledning. Du är ansvarstagande, prestigelös och har kvaliteten i fokus. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningsätt och ser möjligheter i förändringar.

Du har en god analytisk förmåga, är noggrann och tycker om att utveckla verksamheten för att uppnå effektivitet ur ett ekonomiskt perspektiv. Du har lätt för att samarbeta, men är också van att arbeta självständigt och har förmåga att skapa trygghet och inge förtroende i samtal och möten. Vi söker en engagerad person med ett positivt synsätt, som är nyfiken och som har lätt att utrycka sig i tal och skrift, är pedagogisk och har förmåga att förklara resultat och interna processer för både ekonomer och övriga.

Det är självklart för oss att du har goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel och Word. Har du erfarenhet av ekonomisystemet Raindance, och beslutsstödsystemet QlikSense, QlikView och Stratsys så är det meriterande.

Övrigt
Arbetsgivaren avser att genomföra intervjuer löpande under ansökningstiden så du är välkommen med din ansökan redan idag.





 




Inför anställning till tjänster där vård- och omsorgsarbete ingår behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/

Kontaktpersoner på detta företaget

Bemanningsenheten reception

Sammanfattning

Besöksadress

Storgatan 2
Heby

Postadress

Heby kommun
Heby, 74488

Liknande jobb


Verksamhets ekonom

22 april 2024

16 april 2024

EKONOM

EKONOM

11 april 2024

Upphandlare - vikariat

Upphandlare - vikariat

25 mars 2024