Ekonomi-och lönehandläggare till ekonomiavdelningen

Ekonomi-och lönehandläggare till ekonomiavdelningen

Arbetsbeskrivning

Är du en serviceinriktad person och vill du vara en nyckelperson i PTS utbetalningsprocesser? Har du erfarenhet av ett administrativt arbete eller till och med löne- och ekonomiadministration? Då kan du vara den vi söker!

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.

PTS ekonomiavdelning, ekonomi- och controllerenheten söker nu en ekonomi- och lönehandläggare för en tillsvidareanställning. 

Vad ska jag arbeta med?
I rollen som ekonomi- och lönehandläggare kommer du i första hand arbeta med utbetalningsprocesser, vilket innebär olika arbetsuppgifter inom löneadministration samt leverantörsfakturahantering.  
 
Exempel på uppgifter och ansvarsområden som du och ditt team kommer att arbeta med: 
 
Löneadministration:

• Registrera och bearbeta löneunderlag samt göra avstämningar, kontroller och uppföljningar av lönearbetet
• Utveckla och säkerställa god kontroll över flödet avseende löneutbetalningar
• Ansvara för att uppkomna brister hanteras och att nödvändiga utredningar kommer till stånd
• Kontakt med Statens servicecenter avseende lönerelaterade frågor
• Vara stöd till medarbetare vid lönefrågor

 
Leverantörsfakturahantering:

• Skapa fakturor och hantera rekvisitioner
• Kontakter med leverantörer och medarbetare avseende leverantörsfakturor
• Hantering av löpande betalningar samt utbetalningar
• Påminnelsehantering
• Löpande bokföring

PTS är kund hos Statens servicecenter vad gäller löne- samt leverantörsfakturatjänsten. Det övergripande ansvaret för utbetalningar hanteras av PTS ekonomi- och controllerenhet.
Vem söker vi?
Vi söker dig med:


• Eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller dokumenterad erfarenhet inom löne- eller ekonomiadministration
• Erfarenhet av ett administrativt arbete
• God kunskap i Officepaketet, med tyngdpunkt i Excel
• God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet av löneadministration
• Erfarenhet av arbete i lönesystemet Primula
• Erfarenhet av arbete i ekonomisystemet Agresso/UBW
• Erfarenhet av att driva utveckling inom det administrativa området, t ex utveckling av rutiner och analys av statistik

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för rollen är det viktigt att du är serviceinriktad men också strukturerad och noggrann. Du är flexibel och kan rycka in där det behövs samtidigt som du gärna kommer med nya initiativ. 

Som ekonomi- och lönehandläggare har du olika kontaktytor, internt och med Statens servicecenter. Det är därför viktigt att du tycker om att arbeta tillsammans med andra och har en god samarbetsförmåga.

Var på PTS ska jag jobba?
Ekonomi- och controllerenheten ansvarar för PTS ekonomistyrning, budgetunderlag, internbudget och ekonomisk uppföljning samt för en del av PTS verksamhetsuppföljning. Enheten ansvarar även för säkerställande av myndighetens redovisning, betalningsflöden och den externa rapporteringen. Myndigheten tar årligen emot ca 8 000 fakturor samt skickar ca 45 000 fakturor. 

Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vår verksamhet präglas av den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du hos oss verkar i en innovativ och kreativ miljö.

Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Friskvård är en del av arbetet och en god balans mellan arbete och fritid är viktigt för oss.

För att bidra till vår kultur värdesätts förmågor kring flexibilitet, initiativrikedom och samarbete. Vi kan på så sätt utveckla verksamheten och trivas ihop, vilket är en förutsättning för att uppnå våra höga ambitioner som arbetsplats.

Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

För mer information kontakta enhetschef Thomas Yde på telefonnummer 08-678 55 21 eller HR-specialist Camilla Denijs, 08-678 58 01.

För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 mars 2021
  • Ansök senast: 21 mars 2021

Liknande jobb


11 maj 2024

Ekonomi- och orderadministratör!

Ekonomi- och orderadministratör!

8 maj 2024

Ekonomiadministratör

Ekonomiadministratör

7 maj 2024

Ekonom till Ljungby Golv

Ekonom till Ljungby Golv

2 maj 2024