Ekonomiadministratör

Ekonomiadministratör

Arbetsbeskrivning

Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet som erbjuder dig intressanta arbetsuppgifter i en spännande och lärorik miljö. Vi verkar för att läkemedel och övriga produkter inom vårt ansvarsområde är säkra, effektiva och av god kvalitet. Vi bidrar till en bättre folk- och djurhälsa och till utvecklingen av hälso- och sjukvården, den medicinska forskningen och industrin i Sverige och Europa. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över det viktiga uppdrag vi har, och vår arbetsmiljö präglas av generositet, kunskapsspridning och ständigt lärande i vardagen.

Vår verksamhet
Planerings- och ekonomifunktionen ansvarar för att förvalta och utveckla den interna styrningen och kontrollen inklusive ledningssystemet för verksamhetsstyrning. Funktionen ansvarar även för ekonomisk redovisning, ekonomisk planering och uppföljning, att styra och samordna Läkemedelsverkets processarbete, att styra och följa upp den myndighetsgemensamma riskhanteringen, upphandling och avtalsförvaltning.

Dina arbetsuppgifter
Vi söker nu en ekonomiadministratör till gruppen Ekonomisk redovisning. Detta innebär att du främst kommer att jobba med kund- och leverantörsreskontror och arbetsuppgifter relaterade till detta, såsom fakturering, in- och utbetalningar, inkassofrågor samt tidredovisningsadministration. Du kommer därför att ha mycket kontakt med kollegor, kunder och leverantörer, både svenska och utländska. Andra förekommande arbetsuppgifter är kontrollrutiner, avstämningar och bokslutsarbete med mera. 

Då vi arbetar gemensamt som grupp kan också andra ekonomiadministrativa uppgifter ingå. Det kan på sikt också bli aktuellt att få ett fördjupat ansvar inom något område av våra arbetsuppgifter. Gruppen tillämpar arbetsrotation inom sina ansvarsområden vilket ger både bredd och omväxling i arbetsuppgifterna.

Din bakgrund
Vi söker dig som har lägst gymnasieutbildning, alternativt annan utbildning eller erfarenhet som bedöms som likvärdig. Eftergymnasial ekonomiutbildning är meriterande. Du ska ha erfarenhet av ekonomiadministration, exempelvis fakturahantering, kontoavstämningar och komplexa kund- och leverantörsreskontror. Det är meriterande om erfarenheten av ekonomiadministration är från en statlig myndighet och om du har erfarenhet av arbete i UBW (Agresso). Du är en van IT-användare och du uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.

Dina personliga egenskaper
För att vara framgångsrik i denna roll är du lätt att samarbeta med, kan skapa dialog, är ansvarskännande och gillar att ge god service. Vi förutsätter att du har en stark laganda men att du också kan arbeta självständigt. Andra viktiga egenskaper är förmåga att balansera kvalitet och produktivitet, att vara metodisk och ordningsam och kan tillämpa riktlinjer och instruktioner. Du tycker om att lära dig nya saker, kan ta emot och vidareförmedla kunskap och du är prestigelös, engagerad och bidrar till ett trivsamt arbetsklimat.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Sista ansökningsdag: 2022-11-14
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse
Enhet: Planerings- och ekonomifunktionen
Diarienummer: 2.4.1-2022-086320

Vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund.

Goda förutsättningar för balans i livet är viktigt för oss och vi tillämpar flextid och förmånliga villkor gällande bland annat semester. För att främja ett hållbart arbetsliv erbjuder vi friskvårdsbidrag samt möjlighet till friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter kan det finnas möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef.  

Läkemedelsverket är en bevakningsansvarig myndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg.

Kontakt
Du är välkommen att kontakta Anna Tåström Forsberg, direktör för Verksamhetsstöd och tf. direktör Planerings- och ekonomifunktionen. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Hanna Bremer, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@lakemedelsverket.se

Välkommen med din ansökan!
Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Läkemedelsverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 oktober 2022
  • Ansök senast: 14 november 2022

Besöksadress

Uppsala Science Park, Dag Hammarskjölds väg 42
None

Postadress

Box 26
Uppsala, 75103

Liknande jobb


18 april 2024

Financial Assistant

Financial Assistant

17 april 2024