Ekonomiassistent med fokus på international handel

Arbetsbeskrivning

Om oss
Vi är ett tjänsteföretag som bedriver konsultverksamhet inom ekonomiska och tekniska områden samt förmedling av affärer mellan Sverige och Asiatiska länder, samt Ukraina avseende maskiner, maskinutrustning och övriga handelsvaror inom verkstadsindustrin.
Vi söker en ekonomiassistent som kommer att jobba på uppdrag av vår kund som är ett väletablerat och växande bolag och har funnits sedan 2014.
Bolaget ingår i en koncern som moderbolag till flera utländska dotterföretag med etablering i Ukraina, Kazakstan och Uzbekistan.
Koncernen bedriver handel (export) med gruv-, bygg- och anläggningsmaskiner samt teknisk konsultverksamhet, teknisk provning och analys inom nämnda områden.
Vi värdesätter en ordningsam och engagerad medarbetare som brinner för ekonomifrågor och som drivs av att ta sig an nya arbetsuppgifter och komma med förslag på förbättringsåtgärder i en proaktiv dialog med medarbetarna inom förvaltningen.
Arbetsbeskrivningar
I ditt arbete är utgångspunkten tydlighet samt ordning och reda för att säkerställa att vi alltid kan genomföra våra åtaganden samt att vi alltid använder våra medel på ett effektivt och ändamålsenligt sätt.
Som ekonomiassistent kommer du att stödja kundens verksamhetsavdelningar i hantering av löpande redovisning och ekonomisk uppföljning. I arbetsuppgifterna ingår b l a att följa och hantera beställningar och leverantörsfakturor, leveranser/tull och transporthandlingar samt registrering av kundfakturor, förskottsbetalningar i olika valutor. Momsredovisning vid utrikeshandel är ett område som kräver extra uppmärksamhet.
I rollen ligger även att i samarbete med verksamhetsansvariga sammanställa ackumulerad redovisning och utföra löpande internkontroller och avstämningar av leverantörs- och kundreskontra samt förbereda information för Statistiska Central Byrå.
Förutom ovan nämnda arbetsuppgifter ska du i övrigt vara din chef behjälplig b l a med avstämninga inför bokslutsarbete samt upprättande av koncernredovisning.
Även enklare arbetsuppgifter som posthantering, arkivering tillkommer i tjänsten.
Kvalifikationer
För att vara aktuell för rollen krävs det att du har ekonomisk utbildning och några års erfarenhet av ekonomiadministrativt arbete.
Du är kunnig inom bokföring och har sinne för siffror. Du är van att arbeta strukturerat och detaljorienterat, kan förutse problem och utvecklar alternativa planer för att nå de gemensamma målen. Som person är noggrann och flexibel, utvecklingsorienterad, kommunikativ, prestigelös samt självständig. Vidare är du ansvarstagande, arbetar systematiskt och anpassar dig lätt till ändrade förhållanden. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.
Du kan utrycka dig väl på svenska och engelska i såväl tal som skrift och även goda kunskaper i ryska då det är vårt koncernspråk.
Har du erfarenhet från en internationell koncern är detta mycket meriterande.
Du har goda kunskaper i Office Paket med focus på Excel.
Har du även kunskaper i Fortnox ser vi det som meriterande.
Om lön
Lön enligt överenskommelse

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kontor i Uppsala
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 oktober 2020
  • Ansök senast: 18 december 2020

Liknande jobb


18 april 2024

Financial Assistant

Financial Assistant

17 april 2024