Ekonomichef till Swedfarm AB

Ekonomichef till Swedfarm AB

Arbetsbeskrivning

Om Swedfarm AB

Swedfarm ägs av Storskogen men deras historia går tillbaka till början av 40-talet. Verksamheten har idag sitt huvudkontor i Linghem utanför Linköping. Swedfarm säljer unghöns, utrustning och kompletta system för fjäderfäproduktion från ledande leverantörer samt bistår med professionell rådgivning till kunder i branschen. Verksamheten är idag marknadsledande och den operativa verksamheten finns i Västra Götaland där de har egna avels- och uppfödningsstall samt kläckeri. I Linghem finns huvudkontor och försäljning. Spridning över flera geografier är naturligt då det skapar närhet till de största kundgeografierna i landet.

På Swedfarm blir du en del av ett företag med stark yrkesstolthet där beslutsvägarna är korta och kontaktytorna är många!

Vad innebär rollen?

Swedfarm står inför en spännande förändringsresa där fokus bl.a ligger på digitalisering, projekt- samt processutveckling. I din roll som ekonomichef förväntas du driva och bidra starkt till att utveckla ekonomifunktionens processer och arbetssätt, där ekonomi och produktionsplanering ska samverka på ett effektivt sätt. Ambitionen är att ekonomifunktionen, förutom den sedvanliga redovisnings och uppföljningsfunktionen, också med sina analyser av verksamhetsdata ska bidra både som ett viktigt, utmanande och stöttande verktyg i verksamhetsutvecklingen.

I rollen som ekonomichef ansvarar du för den dagliga styrningen inom ekonomifunktionen, du leder och utvecklar dess verksamhet i enlighet med den vision och målsättning som du och övriga chefer i bolagets ledningsgrupp arbetat fram tillsammans. Du har det övergripande ansvaret för den löpande koncernredovisningen, månadsbokslut, årsbokslut, skatter och moms. Du leder, samordnar och utvecklar processerna inom ekonomiområdet samt säkerställer effektivisering och utveckling av processerna tillsammans med dina två medarbetare.

Som ekonomichef medverkar du i ledningsgruppen där du spelar en viktig roll vad gäller bolagets ekonomiska styrning. Du rapporterar till COO och du arbetar nära tillsammans med dina kollegor i bolaget samt koncernens finansiella kollegor. Här finns både nätverk och kompetens att ta tillvara.

Vem söker vi?

Vi söker dig som har förmågan att planera och organisera dina resurser på ett effektivt sätt samt har förmågan att bryta ner arbetet i steg och delmål. När det inte går som planerat har du förmågan att fortsätta med samma engagemang och fokus i den nya riktningen. Du kan agera konsekvent i olika situationer och är snabb och tydlig med att lyfta potentiella problem. Du är väl medveten om dina styrkor och använder dessa aktivt, men du vet också i vilka delar du behöver ta hjälp av andra.

Du söker gärna feedback från dina medarbetare och tar lärdom från erfarenheter och andra människor i din omgivning. Du har förmågan att prioritera ekonomiska resultat och kan agera utifrån ett helhetsperspektiv med kunskap om den egna organisationen och marknaden. Du har lätt för att inge förtroende, kan anpassa dig till olika personer och kan med självförtroende hantera olika sociala situationer. Du kan tydligt ta ställning i olika sakfrågor, sätter klara mål för din omgivning samt att du styr genom att tydliggöra olika vägar eller lösningar för dina medarbetare.



Vi lägger stor vikt vid personlig potential i urvalet men för att lyckas i rollen behöver du ha;

- Akademisk utbildning inom ekonomi och/eller minst tre års erfarenhet som ekonomiskt ansvarig i ledande position
- Minst fem års erfarenhet som redovisningsekonom, controller eller liknande
- Erfarenhet av att jobba i ett modernt ekonomisystem - systemvana
- Mycket goda kunskaper i Excel – pivot, kalkyler, analyser, diagram
- Väl insatt i svensk redovisning, skatter och moms
- God svenska i tal och skrift
- B-körkort

Ansök redan idag!

Passar du in på ovanstående profil och lockas av ovanstående uppdrag, tveka inte att ansöka redan idag! Glöm inte att uppdatera dina uppgifter i ditt CV samt motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst.

Vi kommer hantera ansökningar löpande i denna rekrytering och intervjuer kan komma att genomföras parallellt under annonseringstiden.




För frågor gällande tjänsten eller rekryteringsprocessen vänligen kontakta ansvarigt rekryteringsteam hos Unik Resurs;

- Sanna Ödenhed, sanna.odenhed@unikresurs.se eller 070 – 441 97 51
- Jonas Henrikson, jonas.henrikson@unikresurs.se

Unik Resurs

Välkommen till Unik Resurs!

Din rekryterings- & utvecklingspartner i med- & motgång

Hos oss är du alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare om du har frågor eller funderingar kring ett annonserat uppdrag.

Om inte detta uppdrag passar dig är du välkommen att kontakta oss så kanske vi kan hitta ditt drömjobb tillsammans. Vi känner regionen och vet var du kan göra bäst nytta med din profil.

Lycka till!

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Lind
076-7781513
Carolina Aspdahl
011-4700673
Peter Ardenfors

Marie Johansson
0455-341515
Petra Meyer Gardelin

Susanne Appelqvist
0455-341511
Susanne Appelkvist

örjan Högberg
013-4708091
Petra Meyer Gardelin
013-470 80 83
Peter Ardenfors
013-470 80 84

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Unik Resurs i Sverige AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 oktober 2020
  • Ansök senast: 24 november 2020

Besöksadress

Skyttegatan 2 58230 Linköping
None

Postadress

Djurgårdsgatan 56
Linköping, 58229

Liknande jobb


CFO/COO till Vägjobb Stockholm!

CFO/COO till Vägjobb Stockholm!

14 maj 2024

13 maj 2024