Ekonomicontroller till Svenska Afghanistankommittén!

Arbetsbeskrivning

Svenska Afghanistankommitténs vision är ett Afghanistan fritt från fattigdom, våld och diskriminering. Med våra?6 300?medarbetare i Afghanistan, 20 medarbetare i Stockholm samt?11 000?medlemmar?och givare?i Sverige genomför vi utvecklingsprogram som kombinerar kapacitetsutveckling, påverkansarbete och samhällstjänster. Vår framgång beror på vårt engagemang, vår uthållighet samt den kunskap och lokala förankring vi fått under mer än 35?år i Afghanistan. Mänskliga rättigheter och jämställdhet genomsyrar verksamheten. I Sverige arbetar vi med övergripande styrning, insamling, kommunikation och medlemsfrågor. Läs mer via www.SAK.se


Har du ett brinnande intresse för ekonomi och redovisning? Vill du arbeta på en arbetsplats som är mer än ’bara ett jobb’? Då kan tjänsten som ekonomiansvarig hos Svenska Afghanistankommittén vara rätt utmaning för dig!

Novare Professionals söker nu efter en skicklig och kunnig ekonom med inriktning mot både redovisning och controlling till Svenska Afghanistankommittén. Det är en bred och spännande roll där du ansvarar för hela redovisningsprocessen och med hjälp av administrativa kollegor sköter du allt ifrån budget, ekonomisk uppföljning och avtalsfrågor. Förutom det stöttar du kollegorna på kansliet med ekonomiska frågor.

Rollen kommer främst att ha fokus på uppföljning av verksamheten vid kansliet i Stockholm men du kommer även att ha löpande kontakt med kollegorna på plats i Afghanistan. För att få en helhetsbild deltar du även i omvärldsbevakning, dialog och uppföljning av frågor som rör biståndsverksamheten.

I tjänsten finns även goda möjligheter till att få resa till Kabul och besöka kontoren i fält där verksamheten bedrivs.

Tjänsten som Ekonomicontroller är en direktrekrytering till Svenska Afghanistankommittén och det är deras önskemål att alla frågor kring tjänsten mailas till Novares rekryterare via Anna.Liljegren@novare.se.



Vem blir Svenska Afghanistankommitténs nästa ekonomicontroller?

För att lyckas i rollen som ekonomicontroller tror vi att du har flerårig erfarenhet av redovisningsarbete och en god förståelse för redovisningsfrågor, gärna i internationell kontext. Du har tidigare arbetat med både månads-, kvartals- och årsbokslut och har ett intresse för både budget- och prognosarbete.

Som person har du lätt för att samarbeta och kommunicera med andra, både på svenska och engelska och stimuleras av att arbeta i en miljö där olika kulturer möts. Du känner igen dig i beskrivningen strukturerad, noggrann, analytisk, initiativrik och självgående.

Som ekonomicontroller hos SAK får du utvecklande möten med engagerade kollegor i Stockholm och på våra kontor i Afghanistan i en starkt värdebaserad organisationskultur.

 
Till vardags kommer du främst att arbeta med:



• Bokslutsarbete (månads-, kvartals- och årsbokslut)
• Budget & prognosarbete
• Uppföljning och analys av resultat och utfall
• Att utarbeta finansiella rapporter
• Rapportering till externa organisationer som FRII, Svensk insamlingskontroll, SCB
• Kontoavstämningar
• Medverka i utformning av våra givaravtal och uppföljning av dessa
• Process, rutin- och systemutveckling
• Omvärldsbevakning av redovisningsrelaterade frågor
• Budgetansvar
• Delta i branschens controllernätverk

På sikt ser vi även att du kommer att bli systemansvarig för vårt affärssystem iScala.


Vi tror att du har: 

Eftergymnasial utbildning inom ekonomi
Minst två års erfarenhet av redovisningsarbete
Erfarenhet av iScala eller liknande ekonomisystem
God förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska
Mycket goda kunskaper i Excel och goda kunskaper i Office-paketet i övrigt
 

Övrig information

Start: Februari 2019, med hänsyn till kandidatens uppsägningstid
Omfattning: Heltid, 37,75h/vecka
Uppdragsform: Tillsvidareanställning, inleds med 6 månaders provanställning
Arbetsgivare: Svenska Afghanistankommittén
Placering: Stockholm

 

Varmt välkommen in med din ansökan via länken. Vid frågor, vänligen maila Anna.Liljegren@novare.se. Notera att vi med hänsyn till GDPR endast tar emot ansökningar via annonssystemet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Talent Manager Anna Liljegren

Talent Manager Anna Liljegren
0735148095
Talent Manager Anna Liljegren
0046735148095
Rekryterare Joakim Groth

Talent Manager Anna Liljegren
0046764291803
Rekryterare Joakim Groth
0735148095

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Novare Professionals Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast
  • Heltid Tills vidare
  • Publicerat: 21 december 2018

Besöksadress

Blasieholmsgatan 4B
None

Postadress

Blasieholmsgatan 4B
Stockholm, 11148

Liknande jobb