Ekonomihandläggare

Ekonomihandläggare

Arbetsbeskrivning

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?

Uppdragsavdelningen är en del av socialförvaltningen och ansvarar för myndighets- och beställaruppdraget. Barn- och familjeverksamheten består av tre enheter och i vår enhet arbetar socialsekreterare i mottagningsgrupp, familjerättssekreterare, ekonomihandläggare, bostadsanpassare, utvecklingsledare och administratörer, totalt 25 personer.


ARBETSUPPGIFTER
När nu en av kollegorna går vidare till annan tjänst söker vi en ersättare. Du arbetar inom uppdragsavdelningen som har sin placering i Monarkhuset, Birger Svenssons väg. Vi erbjuder ett omväxlande arbete i en organisation som har förändring och utveckling som normaltillstånd, där alla har ett gemensamt ansvar för att arbetet effektiviseras och vidareutvecklas. Arbetet riktar sig i första hand till våra kunder medarbetare och andra myndigheter.

Som ekonomihandläggare ansvarar du för beräkning av avgifter utifrån gällande regler med utgångspunkt i Socialtjänstlagen. Arbetet innebär myndighetsutövning och innefattar utredning, beräkning samt att fatta beslut om avgifter gällande insatser med inriktning mot äldre och funktionshinder. I arbetsuppgiften ingår även att hantera beslut som överklagas, samt att dagligen svara på frågor från kunder och deras anhöriga om avgifter och fakturor. I tjänsten ingår även annat förekommande administrativt arbete inom ramen för avdelningens verksamhet inom ekonomi- och fakturahantering, upprättande av hyreskontrakt med mera.

Vi erbjuder dig ett arbete tillsammans med ambitiösa kollegor med nära till skratt. Vi ser nyttan av ett gott samarbete med andra och vi arbetar aktivt med att förbättra och utveckla vårt arbete till fördel för de



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom administration och ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivare bedömer lämplig. Du behöver även ha ett stort intresse av att arbeta med människor, ha vilja och förmåga att ta stort eget ansvar samt vara effektiv och lösningsfokuserad. Det är en fördel om du har erfarenhet av myndighetsutövning. Vi ser kunskap om förvaltningens interna system, som Procapita och Visma som meriterande.

Arbetet kräver att du är serviceinriktad, noggrann och flexibel där även struktur i arbetet är ett viktigt inslag. Du ska ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För att trivas hos oss behöver du vara positiv, ansvarsfull, ha ett gott bemötande samt vara flexibel och kunna arbeta både självständigt och tillsammans med andra.

Körkort krävs.


ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid. Inför denna annonsering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonser i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag. Varbergs kommun är sedan 2015 en rökfri arbetsplats.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Hedlund

Ann-Charlotte Lundegård
0340-888 22
Anette Eliasson
0340-88764
Enhetschef Carin Hedebrant
0340-886 90
Vision
0340-887 75
Enhetschef Mia Netzén

SSR Helene Andreasson
0340-887 51
VISION
exp. 0340-887 26
Enhetschef Karin Fahlman
0340-881 22
Enhetschef Johan Klingborg
0340-887 98

Sammanfattning

Besöksadress

43280
None

Postadress

None
Varberg, 43280

Liknande jobb


23 april 2024

kontor - ekonomi/logistik

kontor - ekonomi/logistik

22 april 2024

Ekonomi ansvarig

20 april 2024