Ekonomihandläggare

Arbetsbeskrivning

Är du en person som tycker om att ha många kontaktytor och är redo att ta en central roll i vårt administrativa team? Då söker vi dig till vår Biståndsenhet!

Biståndsenheten svarar för socialtjänstens myndighetsutövning gällande insatser för äldre och funktionshindrade.

Vårt arbetsområde och huvudsakliga arbetsuppgifter är att utreda, bedöma och fatta beslut enligt gällande lagstiftning och övriga regelverk. Enheten handlägger ärenden inom Socialtjänstlagen, Lagen om färdtjänst och Lagen om riksfärdtjänst. Som ekonomihandläggare har du ett nära samarbete med övriga handläggare där ni gemensamt har en viktig och problemlösande funktion inom enheten.

Arbetsuppgifter

I rollen som ekonomihandläggare bevakar du att underlag för beslut om avgift inkommer och är korrekta samt fattar beslut om avgifter för personer med insatser enligt Socialtjänstlagen, hälso- och sjukvårdslagen och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade. Besluten fattas utifrån Kommunal författningssamling för Falköpings Kommuns gällande avgiftstaxa.

Rollen innebär även att samarbeta med övriga enheter och att besvara frågor från brukare, anhöriga och biståndshandläggare. Vidare gör du omräkningar vid till exempel ändrade insatser, förändringar av inkomster, nya hyror och andra förändringar som påverkar den enskildes avgift samt att göra makuleringar och justeringar av kundfakturor. Det ingår även granskning och kontering av leverantörsfakturor, förfallolistor, jämkningar och avskrivningar, kontraktsskrivning av hyror till kommunens äldreboenden samt ytterligare diverse administrativa uppgifter som exempelvis posthantering och att registrera färdtjänsttillstånd.

Kvalifikationer

Du skall ha utbildning som gymnasieekonom eller annan utbildning och/eller erfarenhet (jobbat med ekonomi) som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska ha god datavana och erfarenhet av att arbeta i Office-paketet. Att ha kunskaper i Workspace och journalsystem är en fördel. Att du har goda språkkunskaper i svenska, både i tal och skrift, en god samarbetsförmåga, ett serviceinriktat sätt och är flexibel är förutsättningar. B-körkort är ett krav. Intervjuer kommer hållas löpande under ansökningstiden så skicka din ansökan redan idag!

 


Falköpings kommun
Falköpings kommun eftersträvar att vara en inkluderande arbetsgivare och värdesätter de kvalitéer som mångfald tillför våra verksamheter för att skapa en hållbar utveckling. Vår gemensamma värdegrund utgår ifrån att vi som medarbetare är till för Falköpingsborna. Vi erbjuder meningsfulla och viktiga arbeten, goda utvecklingsmöjligheter och ett gott arbetsklimat med engagerade kollegor.


Övrigt
För att hantera ansökningar använder vi Varbi. Du söker jobbet genom länken i annonsen. Om du av något skäl inte kan söka så (t.ex. skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialförvaltningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 augusti 2020
  • Ansök senast: 31 augusti 2020

Postadress

Storgatan 13
Mellerud, 46480

Liknande jobb


18 april 2024

Financial Assistant

Financial Assistant

17 april 2024