engcon söker Kundreskontraspecialist

engcon söker Kundreskontraspecialist

Arbetsbeskrivning

Har du erfarenhet av ekonomiarbete och är nyfiken på hur det är att arbeta i en föränderlig internationell miljö? Då ska du läsa vidare och skicka in din ansökan till oss!
engcon är ett globalt tillväxtföretag som är marknadsledande inom utveckling, produktion och försäljning av grävmaskinstillbehör. 2020 omsatte vi 1,3 miljarder, och vi fortsätter att växa. Idag är vi drygt 400 medarbetare i 20 olika bolag. Vi har hjärtat i Jämtland och Strömsund men vi finns i 14 olika länder.
Om tjänsten
Här ges du möjlighet att arbeta i en internationell miljö där det ständigt händer saker och tempot är högt. Du får ta eget ansvar över några bolag samt ha kontakt med människor över hela världen. Som kundreskontra/AR-specialist arbetar du inom order to cash-processen, från skapandet av fakturor till bokföring av inbetalningar och kredithantering. Din främsta arbetsuppgift kommer att vara att hantera traditionella kundreskontrauppgifter. En stor del av arbetet innebär tätt samarbete med kollegor, controllers och säljchefer i våra dotterbolag. Utveckling och förbättring av processer och arbetsverktyg är också viktiga delar i uppdraget.
Du kommer att tillhöra vår ekonomifunktion som är en del av engcon Shared Service Center. Ekonomifunktionen består i dagsläget av 22 medarbetare varav 5 arbetar med kundreskontra.
I rollen kommer du bland annat ansvara för:
· Bokföring av inbetalningar
· Påminnelser och räntefakturering
· Åldersanalys, riskbedömning och hantering av förfallna fordringar
· Bankavstämningar
· Redovisning av reserveringar för befarade- och konstaterade kundförluster
· Internkontroll
Vi söker dig som
har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi samt några års erfarenhet av ekonomiarbete. Meriterande om du har arbetat med Microsoft dynamics 365.
För att trivas i rollen har du lätt för att samarbeta och arbeta självständigt och strukturerat. engcon är inne i en expansiv fas och du bör därför vara öppen för förändringar och vara flexibel att anpassa dig till nya förutsättningar. Tycker du dessutom om att lösa problem och har ett intresse för att processförbättringar och effektivisering är du rätt person för uppdraget.
Uppdraget innebär kontakt med olika parter både internt och externt vilket ställer krav på din förmåga att kommunicera. Det är viktigt att du känner dig bekväm med att kommunicera på svenska och engelska både i tal och skrift, kan du flera språk är det en tillgång.
Placeringsorten är antingen Strömsund eller Östersund.
Våra gemensamma värdeord är professionalitet, initiativ, kommunikation och flexibilitet. Självklart ställer du upp på och vill vara en del av en kultur som genomsyras av detta.
Welcome to the engcon family – We Change the World of Digging

Urval sker löpande – välkommen med din ansökan redan nu!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: engcon nordic ab
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 februari 2022
  • Ansök senast: 13 mars 2022

Postadress

Industricentragatan 4
STRÖMSUND, 83322

Liknande jobb


18 april 2024

Financial Assistant

Financial Assistant

17 april 2024