OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enhetschef
till Räddningsverkets Internationella avdelning i Kristinehamn
Räddningsverket är en statlig myndighet som arbetar för att minska antalet olyckor och skador i samhället.Det gör vi genom rådgivning, föreskrifter, kunskapsspridning och utbildning inom området skydd mot olyckor, risk och säkerhet.Vi har också en hög beredskap för internationella hjälpinsatser.Räddningsverket har omkring 800 medarbetare och verksledningen finns i Karlstad.Mer information om Räddningsverket finner du på www.raddningsverket.se
Räddningsverkets Internationella avdelning är sedan den 1 april 2006 placerad i Kristinehamn.Avdelningens uppgifter omfattar i huvudsak internationellt bistånd, men även stärkt förmåga att undsätta svenska medborgare i nöd utomlands.Avdelningen söker enhetschef till enheten för materiel, support och transport.Som enhetschef ansvarar du för hela enhetens verksamhetsområde medräknat personal- och ekonomiansvar.På enheten arbetar idag 25 personer.
Enheten befinner sig i ett expansivt skede och kommer att få utökat ansvar för hela Räddningsverkets materiel och förrådsförvaltning ämnat både till nationella och internationella insatser.Merparten av materielen kommer att finns i Kristinehamn, en del materiel kommer också att samförläggas med andra länders förråd internationellt.Enhetens ansvarsområde är omfattande och innebär ansvar för allt ifrån stora lastbilar, terrängbilar, maskiner för minröjning till fullt utrustade camper med vattenreningssystem, IT/sambandsmateriel så som satellittelefoner som avancerad sjukvårdsutrustning till små artiklar som kläder anpassade för extrema förhållanden.
Arbetsuppgiften
Du kommer att arbeta som chef på enheten för materiel, support och transport vilket innebär ansvar för verksamhet, personal och budget.Till dina uppgifter hör att löpande utreda och genomföra nödvändiga förändringar för att säkra en välfungerande verksamhet, det kan handla om allt från att utveckla rutiner som att ställa krav, beställa och implementera nytt lagersystem.Du kommer att ha daglig kontakt med personal för att stödja och följa upp verksamheten, delta i inköpssammanhang för att säkra en god nationell och internationell beredskap.
Kompetensprofil
Du har teknisk och/eller ekonomisk universitet/högskoleutbildning, gärna med inriktning mot logistik eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.Du har erfarenhet av lager och förrådsförvaltning innehållande varierande och omfattande volymer, gärna i ledande ställning.
Du bör vara engagerad och resultatinriktad, ha förmåga att utveckla rutiner och följa upp verksamhet för att effektivisera och stödja medarbetare för ett bra arbete.Vidare bör du ha erfarenhet av att vara chef och, eller ledare, likaså erfarenhet av att arbeta statligt.Du har goda språkkunskaper i både svenska och engelska.Vid sidan av dessa grundkrav kommer stor vikt att fästas vid din personliga lämplighet.Körkort B fordras.
Verksamheten vid internationella avdelningen ställer särskilt höga krav på att samtliga medarbetare lever upp till förväntningar på en humanistisk människosyn som utgår från alla människors lika värde, oavsett kön, etnicitet, sexuell läggning, funktionshinder etc.
Vill du veta mer?