Enhetschef Applikation- och tjänsteförvaltning C

Enhetschef Applikation- och tjänsteförvaltning C

Arbetsbeskrivning

Göteborg Energi är ett energibolag som ägs av Göteborgs Stad. Det innebär att vi arbetar för alla göteborgare och med hela staden. Förutom att leverera och utveckla nya lösningar inom energi och stadsfiber för boende, företag och transporter, jobbar vi också för ett större mål – ett hållbart Göteborg. Delar du vår vision och vill vara med oss på resan för att skapa en mer hållbar vardag för göteborgarna? Välkommen till Göteborg Energi!


Vi erbjuder ett uppdrag med stor bredd och variation med möjligheter till personlig utveckling. Vi söker dig som har en inspirerande energi som kan bygga upp dina medarbetares engagemang och som har förmåga att se vad som gagnar helheten och hur olika insatser samverkar för goda resultat.

Det här blir ditt uppdrag hos oss

Som enhetschef inom verksamhetsområde Utveckling och digitalisering, Applikation- och tjänsteförvaltning C (UPC) ingår du i avdelningens ledningsgrupp och ansvarar tillsammans med övriga chefer för avdelningens utveckling och måluppfyllelse. I din roll planerar, leder och följer du även upp arbetet inom enheten och ansvarar för att ni når de överenskomna målen. Förutom ansvar för verksamheten har du även kostnads- och personalansvar. Du upprättar och följer upp budget och ansvarar för enhetens kompetensförsörjning och arbetsmiljöfrågor. Du coachar dina medarbetare och stimulerar initiativ till utveckling. Men svarar även för att medarbetarna får rätt förutsättningar för att utföra sitt arbete via vägledning, information och utveckling.

Tjänsten är en tillsvidaretjänst och är placerad inom verksamhetsområdet  Utveckling och digitalisering, avdelning IT-system och plattformstjänster på enheten Applikation- och tjänsteförvaltning C. Enheten UPC består idag av ca 10 kompetenta medarbetare samt konsulter som varje dag arbetar för att optimera vår förmåga att trygga stadens energiförsörjning. UPC ansvarar för vidareutveckling och förvaltning av koncernens IT-system och applikationer. Inom enheten möter du de delar av vår verksamhet som jobbar med handel och produktion av energi samt planering och styrning av hela koncernen. Vi hanterar t ex. applikationer för redovisning, underhåll,  inköp och logistik. För att nämna några av de större applikationerna så använder vi idag Hypergene för ekonomisk planering, Agresso Unit 4 för redovisning, Infor EAM för underhåll, inköp och logistik och ett har ett antal BI tillämpningar. En viktig del av uppdraget är att säkerställa att de applikationer som är under förvaltning vidareutvecklas och hanteras enligt styrmodell och beslutade förvaltningsplaner. Din närmsta chef blir Anders Brännberg.

-   För mig som ledare är det viktigt att du ges utrymme att aktivt leda din enhet, bidra till vår leverans och våra kunders utveckling. Vi stöttar varandra och tar vara på och utvecklar våra olika förmågor så väl i dagligt arbete som i ledningsarbetet. Jag försöker i min roll skapa förutsättningar så vi tillsammans skapar en meningsfull och måluppfyllande arbetsmiljö där vi alla trivs och når vår fulla potential.

Vill du veta mer om Anders är du välkommen att läsa mer i hans profil på Linkedin linkedin.com/in/andersbrannberg

Vad du kan

Vi söker en engagerad och kundorienterad ledare med några års chefserfarenhet som brinner för team och prestationer tillsammans. Du är lyhörd och coachande med stort intresse för att utveckla medarbetarnas kompetens och förmågor. Med god struktur och tydlig och rak kommunikation ska du vara drivande mot resultat och utveckling.

För att lyckas med uppdraget krävs det att du är flexibel och trivs med att leda i en föränderlig verksamhet. Du har en mycket god planeringsförmåga men också förmåga att skapa en god arbetsmiljö genom ett entusiasmerande och coachande ledarskap. Som person har du i grunden ett prestigelöst förhållningssätt med förmåga att behålla helhetssyn utan att tappa detaljer. Vidare arbetar du proaktivt och agerar kvalitetsmedvetet.

Vi tror att du som söker har en akademisk examen (120 - 180 p, dvs. fil kand. eller civ ingenjör) med en IT-inriktning, alternativt har du yrkes-/annan form av kompetens som bedöms likvärdigt. Minst 3-5 års relevant erfarenhet inom IT-verksamhet och har tidigare arbetat systematiskt med kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Du har erfarenhet av upphandling och leverantörskontakter och har arbetat med beprövade leverans- och förvaltningsmodeller (exempelvis ITIL och PM3). Vidare är du en god kommunikatör med förmåga att uttrycka dig på såväl svenska som engelska, både muntligt och skriftligt. Erfarenhet från att arbeta med sourcade lösningar och tjänster är meriterande. 

Som anställd här kan du räkna med en arbetsplats som är både spännande och utvecklande. Det ska vara tryggt att jobba med oss och det ska kännas roligt. Du kommer att ha möjlighet att växa på jobbet och utvecklas inom organisationen. Vi har förmåner som uppmuntrar till ett hållbart arbetsliv. Läs mer om vårt erbjudande på goteborgenergi.se/jobbamedoss

Vi tror på en jämställd arbetsplats med mångfald. Personer med olika synsätt och erfarenheter utvecklar vår verksamhet och driver den framåt - styrkan i våra olikheter skapar framgång. Delar du våra värderingar? Vi ser fram emot din ansökan!

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

Liknande jobb


17 april 2024

26 mars 2024

22 mars 2024