OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat.
Vill du tillsammans med våra fantastiska medarbetare fortsätter vår resa med att skapa möjligheter för personer att integreras i det svenska samhället och för de som står långt ifrån arbetsmarknaden.
Enheterna EMI (enheten för mottagande och integration) och AME (arbetsmarknadsenheten) har idag en enhetschef och vi behöver utöka ledarskapet till två enhetschefer i ett delat ledarskap. Verksamheten vill fortsatt vara samma enhetsområde då man ser en vinst att fortsätta med påbörjat samarbete mellan enheterna för mottagande och integration (EMI) och arbetsmarknadsenheten (AME).
Ni kommer som Enhetschefer arbeta tillsammans med frågor kring strategi för enhetsområdet men personalansvaret kommer att delas upp er emellan.
Du kommer som enhetschef kommer att ha personalansvaret för EMI och AME och det är viktigt har kunskap om ekonomiskt bistånd och integration kombinerat med arbetsmarknadsfrågor.
Nuvarande enhetschef kommer att fortsatt ansvara för Arbetsprövning, ACTivera, Sajkla, Naturarbetsgruppen och BEA-anställningar (OSA).
Sektor stöd och omsorg är en del av Lerums kommun. Verksamhetsområdet Arbetsliv och Stöd består av flera enheter. De olika ansvaren är försörjningsstöd, arbetsmarknad, integration, boendestöd och boende med stöd för personer med beroendeproblematik.
Vi som arbetar i ledningsgruppen för Arbetsliv och Stöd är en verksamhetschef, fyra enhetschefer och en verksamhetsutvecklare. Vi har ett gott och respektfullt klimat i ledningsgruppen och vi värdesätter humor för att vi ska trivas på arbetet.
Vem får du som chef?
Jag tror på ett nära ledarskap, där jag stöttar och coachar dig i ditt dagliga arbete som enhetschef och har goda tankar om din utveckling som medarbetare och enhetschef. Jag har en hög tillit till att mina medarbetare arbetar självständigt för att uppnå en god kvalité, men värdesätter också ett gott samarbete mellan enhetschefer, stödfunktioner och mig som verksamhetschef. Vi har regelbundna individuella avstämningar och träffas i ledningsgrupp för att diskutera frågeställningar med syftet att utvecklas. Du får vara delaktig i verksamhetens utveckling och planeringen av t.ex. ledningsgruppens agenda, med syfte att stimulera delaktighet och engagemang.
/Christian Sandgren, Verksamhetschef
ARBETSUPPGIFTER
Som enhetschef leder, utvecklar och följer du upp verksamheten för att nå uppsatta mål. Du ansvarar för budget, personal, arbetsmiljö och verksamhetsutveckling. Tillsammans med medarbetarna arbetar du för kvalitetsutveckling i verksamheten. Då verksamheten befinner sig i en förändrings- och utvecklingsfas kommer det att behövas ett nära ledarskap på enheten. Som enhetschef ansvarar du för att planera verksamheten utifrån gällande lagstiftning, kommunens mål- och styrdokument. Du har ett tydligt och nära ledarskap som ska kännetecknas av samarbete, samordning och utveckling. I uppdraget ingår att leda och, gemensamt med medarbetarna, kvalitetsutveckla arbetet utifrån brukarens behov. Tillsammans med övriga chefer i verksamhetens ledningsgrupp driver du verksamhetsgemensamma frågor utifrån ett helhetsperspektiv. Du ansvarar för att samverkan bedrivs internt och externt och är en god representant för Lerums kommun.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomutbildning.
Vi vill att du har goda kunskaper om integration, ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsrealretande insatser samt regelverk som omgärdar dessa. Du har god kännedom om rehabiliteringsprocesser samt utredningar gällande arbetsförmåga. Meriterande är också om du har kunskap och erfarenhet av samverkan med Af och Fk.
Du har tidigare gedigen erfarenhet av arbetsmarknadsfrågor och är väl insatt i gällande lagstiftning. Du har mångårig erfarenhet av att metodhandleda ärenden kring integration och arbetsmarknad.
Det är meriterande om du har erfarenhet av ledarskap från offentlig verksamhet, helst inom område Integration och Arbetsmarknad.
Du behöver ha lätt för att skapa engagemang för de du leder och arbetar mot en effektiv verksamhet. Du har lätt för att samarbeta, vara prestigelös och villig att dela med dig av din kunskap och erfarenheter.
Du är kommunikativ och har goda kunskaper i det svenska språket, både i tal och skrift. Meriterande om du har andra språkkunskaper som riktar sig mot våra olika nyanlända. Du har en god datorvana. B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här: https://lerum.se/dina-formaner
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.