Enhetschef för statsbidrag

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb




ARBETSUPPGIFTER
Just nu är vi inne i ett intensivt utvecklingsarbete i myndigheten. Ytterst behöver vi stärka vårt stöd till de målgrupper som vi finns till för genom våra olika stödinsatser, varav statsbidragen är en del av vårt samlade specialpedagogiska stöd. Du leder en enhet med ca 10 medarbetare som har sina arbetsplatser på olika kontor i landet.
Du leder arbetet genom tillitsbaserad ledning och styrning där målgruppernas behov är centrala. Du stödjer dina medarbetare i uppföljning av enhetens insatser i syfte systematiskt analysera resultat och fördjupa förståelsen för målgrupperna och dess förutsättningar. Du bidrar även till att systematiskt dra lärdomar av utfört arbete och bygga på SPSM:s gemensamma kunskapsgrund som bygger på forskning och beprövad erfarenhet.

I ditt ansvar ingår även att förtydliga och utveckla det samlade specialpedagogiska stödet för de vi finns till för. Som chef är du ansvarig för enhetens verksamhet, personal, ekonomi och arbetsmiljö. Tillsammans med dina medarbetare och i samverkan med arbetstagarorganisation arbetar du för att nå målen enligt verksamhetsplan.

Du ingår i verksamhetsområdets ledningsgrupp. I ditt uppdrag ingår att bidra till verksamhetsområdets och myndighetens hela verksamhet men också att driva frågor som rör Statsbidragsenheten. Arbetet förutsätter ett nära samarbete med övriga verksamheter inom myndigheten.

Uppdraget innebär att:
• leda och utveckla verksamheten inom enheten och verksamhetsområdet
• ansvara för externa kontakter och samarbeten med andra aktörer
• verka för att fler informeras och får kunskap om de bidrag som finns
att söka
• följa upp, utvärdera och analysera bidragsfördelningen och dess effekter
• utveckla kunddialogen för att effektivisera bidragshantering

Placeringsort Härnösand, eller annan ort där vi har kontor.
Resor ingår i tjänsten.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har
• en akademisk examen med inriktning mot ekonomi, statsvetenskap, samhällsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Du har erfarenhet av att vara chef
• Du har arbetat strategiskt i en ledningsgrupp
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av omfattande ekonomisk hantering och uppföljning
• erfarenhet av utveckling och anpassning av systemstöd, för hantering av komplexa processer
• erfarenhet inom det specialpedagogiska- och eller inom det funktionshinderpolitiska området
• erfarenhet av att leda medarbetare på distans
• erfarenhet av förändringsledning

Som ledare har du en god förmåga att hitta lösningar tillsammans med andra. Ditt ledarskap präglas av nyfikenhet och att vara ett gott stöd i dina medarbetares utveckling och engagemang.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


13 maj 2024