Enhetschef  Kvalitativ investeringsanalys

Enhetschef Kvalitativ investeringsanalys

Arbetsbeskrivning

Den 1 juni 2022 får Sverige en ny oberoende myndighet - Fondtorgsnämnden.

Vill du vara med i arbetet att, tillsammans med professionella och engagerade medarbetare, utveckla fondutbudet inom premiepensionen och skapa de bästa förutsättningarna för en trygg och bra pension för Sveriges framtida pensionärer?

Nu söker vi dig som vill vara med och bygga upp och utveckla denna nya verksamhet i en kunskapsorienterad och modern organisation med en viktig roll i det svenska pensionssystemet. Den nya nämnden har ansvar för att handla upp, löpande analysera och granska premiepensionens fonder. För närvarande är det förvaltade kapitalet cirka 1000 miljarder kronor. Fondtorgsnämnden ansvarar för utbudet av fonder i det svenska premiepensionssystemet, där hållbarhet och kvalitet sätts i fokus.


Fondtorgsnämnden kommer att vara en av Europas ledande upphandlare av fonder. Med den här rollen erbjuder vi en unik möjlighet att få vara med och bygga upp en verksamhet som ska kvalitetssäkra fondutbudet på premiepensionens fondtorg. Enheten ansvarar för att kvalitativt analysera de upphandlade fondernas förvaltningskvalitet, investeringsförmåga och produktdesign.



Initialt består arbetsuppgifterna av att bygga upp organisationen och vidareutveckla de arbetssätt och processer som redan finns på plats. Du kommer därmed att ha stort inflytande och bidra till att utforma nämndens metoder och arbetssätt. Du kommer att ha budget- och chefsansvar för ett team med 5-10 medarbetare och ingå i verksamhetens ledningsgrupp. Du har, tillsammans med kanslichefen och de andra enhetscheferna, ett helhetsansvar för att såväl enhetens som nämndens mål nås. I detta ligger att medverka i både enhetens och nämndens utvecklings- och förändringsarbete. Du ansvarar för att verksamheten bedrivs med hög kvalitet, effektivitet samt med stor integritet.

Som chef för enheten tillämpar du ett aktivt och närvarande ledarskap där du motiverar, skapar delaktighet och förutsättningar för medarbetarna så att ni tillsammans kan utveckla verksamheten. Verksamheten kräver ett gott tvärfunktionellt samarbete med andra enheter och du ansvarar för att utveckla samverkansformer såväl internt på enheten som med andra delar av nämnden. Arbetet innebär att du leder, fördelar, prioriterar och följer upp arbetet inom enhetens sakområden. Kvalitetssäkring, upprätthållande av en betryggande intern styrning och kontroll samt verksamhetsutveckling och stöd till övriga medarbetare inom verksamhetsområdet är andra viktiga delar av ditt uppdrag. Tillsammans med övriga enhetschefer och kanslichefen säkerställer du att nya rutiner och processer implementeras och efterlevs. I arbetet ingår löpande kontakter med fondförvaltare, samarbetspartners och andra externa parter.

Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har relevant akademisk examen, exempelvis inom ekonomi eller ett kvantitativt inriktat ämnesområde såsom exempelvis matematik eller liknande och som har flerårig erfarenhet från en personalledande position.

Du har erfarenhet av kvalitativ och kvantitativ utvärdering av fond- och kapitalförvaltare – antingen inom den finansiella sektorn eller vid myndighet. Egen praktisk erfarenhet från fond- och kapitalförvaltning är meriterande.

Du har också:
- kunskap om relevanta finansiella regelverk såsom exempelvis de regelverk som gäller för värdepappersbolag, fondbolag eller liknande
- god kunskap om fondbolags centrala processer och kunskap om regulatoriskt arbete inom fond-, finans- eller försäkringsbranschen
- erfarenhet av kvalificerat analysarbete
- erfarenhet av riskhantering förknippad med fond- och kapitalförvaltning
- erfarenhet av att leda, motivera och vara bollplank till medarbetare inom kvantitativ analys
- erfarenhet av att bygga upp processer, metoder och organisation för utvärdering av fond- eller kapitalförvaltning, samt av att arbeta i samverkan med både interna och externa
parter för att åstadkomma resultat.

Meriterande är:
- erfarenhet av extern kommunikation, eftersom Fondtorgsnämndens verksamhet kommer följas av sparare, fondbransch, media, intresseorganisationer och myndigheter.
- erfarenhet av kravställning på IT-stöd
- god förståelse för de särskilda krav på förhållnings- och arbetssätt som uppdrag inom statlig verksamhet kräver.


Egenskaper:
Vi söker dig som leder genom att föregå med gott exempel, som inspirerar genom att skapa förståelse för helheten och hur du och dina medarbetare bidrar till den. Du ger dina medarbetare förutsättningar att utveckla verksamheten och motiverar dem att nå era gemensamma mål. Du bör vara strukturerad och kvalitetsmedveten samt ha en vilja och förmåga att fatta beslut. Du har lätt för att skapa goda relationer såväl internt som externt. Vidare har du mycket god kommunikativ förmåga och är både tydlig och lyhörd samt uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du motiveras av att bidra till samhällsnytta.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Övrigt:
Organisatoriskt leder du enheten för kvalitativ investeringsanalys som rapporterar till Fondtorgsnämnden. Fondtorgsnämnden är en nämndmyndighet med Pensionsmyndigheten som värdmyndighet. Du kommer därför att formellt vara anställd på Fondtorgsavdelningen på Pensionsmyndigheten men vara placerad i Fondtorgsnämndens organisation vid Tumba Bruk i Botkyrka.

Då anställningen kan komma att bli placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) kan komma att genomföras innan anställning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Som en del i rekryteringsprocessen ingår arbetspsykologiska tester, intervjuer följt av referenstagning för slutkandidat.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Start enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast torsdag 21 april 2022


Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.



För mer information:
Avdelningschef Erik Fransson tel. 010-454 29 14

Fackliga representanter:
SACO; Linda Modin, 010-454 33 36
ST; Helena Blomkvist, 010-454 28 53


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekyteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 april 2022
  • Ansök senast: 21 april 2022

Liknande jobb


Administratör inom fondorder

Administratör inom fondorder

16 januari 2023

3 oktober 2022

29 juni 2022