Enhetschef – led och utveckla arbetet inom fiske, jakt och rennäring.

Enhetschef – led och utveckla arbetet inom fiske, jakt och rennäring.

Arbetsbeskrivning

Enheten för fiske, jakt och rennäring, Landsbygds- och Infrastrukturdepartemenet
Har du intresse och erfarenhet av att leda medarbetare och har erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning?
Då kan vi erbjuda ett utvecklande och meningsfullt arbete i händelserna centrum.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten för fiske, jakt och rennäring (FJR) ansvarar för frågor och ärenden om yrkes- och fritidsfisket, vattenbruket, fiskberedningsindustrin, EU:s gemensamma fiskeripolitik, havs, fiskeri- och vattenbruksfonden samt förvaltning av fiskeresurserna. I det ansvaret ingår även fiskevård och fiskets miljöfrågor. Enheten ansvarar också för frågor om jakt, viltvård, rennäring samt statens mark ovan odlingsgränsen och på renbetesfjällen.

På enheten arbetar ca 20-talet medarbetare och tillsammans med fyra andra enheter ingår enheten i Landsbygdsavdelningen som leds av en avdelningschef. Det finns också en biträdande enhetschef på enheten. Arbetet innebär omfattande kontakter och samarbete såväl internt som externt och präglas av EU- och internationella processer. Som enhetschef är du huvudman för enhetens frågor och du har verksamhets-, personal- och budgetansvar samt ingår i avdelningens ledningsgrupp samt departementets chefs- och ledningsgrupp.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
För att lyckas i rollen behöver du ha relevant akademisk examen samt god chefs- och ledarerfarenhet med verksamhets- budget- och personalansvar. Du har också erfarenhet av arbete i kunskapsintensiva organisationer inom offentlig sektor och har goda kunskaper om EU:s organisation och arbetssätt samt har erfarenhet av EU-förhandlingar. Du har också mycket goda kunskaper i både svenska och engelska. Vi ser det som meriterande om du har god förståelse och kunskap om enhetens sakområde samt kunskap och intresse för landsbygds- och infrastrukturdepartements politikområden samt om du har erfarenhet av arbete i Regeringskansliet och kunskaper i något ytterligare EU-språk.

Dina egenskaper
Du har förmåga att leda, entusiasmera och motivera kvalificerade medarbetare och kan på ett strategiskt sätt skapa en helhetssyn för enheten. Vidare har du förmågan att kunna planera, organisera och följa upp verksamhetens mål. I rollen som enhetschef behöver du ha hög integritet och gott omdöme samt god förmåga att prioritera och fatta beslut även vid förändrade förutsättningar. Du är också noggrann och kvalitetsmedveten. Som person är du stabil, kommunikativ och har god samarbetsförmåga. Du har också förmåga att skapa och underhålla relationer och nätverk. Då enheten ansvarar för en bredd av frågor som engagerar många behöver du också ha god förmåga att hantera flera och ibland känsliga frågor samtidigt på ett professionellt sätt. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt
Anställningen är tills vidare med ett tidsbegränsat förordnande som enhetschef om 5 år med möjlighet till förlängning. 
En säkerhetsprövning kommer att göras innan beslut om anställning kan fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Johan Krafft som är avdelningschef. Du är också välkommen att kontakta HR-ansvarig Maria Lanner. Fackliga kontaktpersoner är Jennie Sölving för Saco och Peter Kalliopuro för ST. Du når dem alla via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 13 augusti 2023.

 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör landsbygd, livsmedel och areella näringar, regional utveckling, transporter och infrastruktur samt bostäder och samhällsplanering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 juni 2023
  • Ansök senast: 13 augusti 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


8 maj 2024

6 maj 2024