Erfaren administratör till Arvsfondsenheten

Arbetsbeskrivning

Är du en erfaren administratör med intresse för verksamheter med samhällsengagemang?  Brinner du för att ge stöd och service till både kollegor och allmänhet? Då kan vi erbjuda en intressant och stimulerande tjänst på Arvsfondsenheten!

Om oss

Arvsfondsavdelningen inom Kammarkollegiet består av två enheter; Arvsfondsenheten och Arvsfondsdelegationsenheten. 

Arvsfondsenhetens övergripande mål är att bevaka Allmänna arvsfondens rätt och avveckla dödsbon på ett etiskt, rättssäkert och kostnadseffektivt sätt, med respekt för den avlidne. Allt för att möjliggöra så mycket utdelningsbara medel som möjligt till arvsfondsprojekt till förmån för barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning. På enheten finns idag 16 medarbetare

Vår systerenhet Arvsfondsdelegationsenheten är kanslifunktion till Arvsfondsdelegationen och har idag 25 medarbetare.

Arvsfondenheten

Arvsfondsenhetens uppdrag är att avveckla de ca 600 dödsbon som årligen tillfaller fonden. Det sker oftast genom en god man, som företräder fonden i den praktiska avvecklingen. Vi säljer fast egendom och bostadsrätter, granskar gode mäns redovisningar samt handlägger och prövar ansökningar om avstående från arv. En annan uppgift är att ta ställning till testamentariska förordnanden. År 2017 fick fonden in ca 800 miljoner kronor.

Är du vår framtida kollega?

Din roll innebär att hantera gravfrågor i avslutade ärenden dvs gravrätt, gravskötsel, gravsten samt betalning av sådana kostnader. Du har kontakt med gode män och registrerar uppgifter i bl a gravregistret samt svarar på frågor från kyrkogårdsförvaltningar och allmänhet. Du är ett administrativt stöd till både enhetschef, jurister och ekonomer på enheten. Även att t ex ta fram statistik, boka lokaler och föra minnesanteckningar förekommer. 

Rollen innebär att du har många kontakter, både internt och externt. Din roll är självständig, men du kommer att ha ett tätt samarbete med dina kollegor.

Vi söker dig som har


• fullgjord aktuell gymnasieutbildning inom kontor, administration eller ekonomi
• aktuell och relevant erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• mycket goda kunskaper i svenska samt god förmåga att uttrycka dig skriftligt och muntligt

Meriterande är:


• erfarenhet av ärendehanterings- och ekonomisystem (t ex Iipax och Agresso)
• erfarenhet av och god kunskap om administrativt arbete på statlig myndighet eller inom annan offentlig förvaltning
• kunskaper i word och excel

Personliga egenskaper

Du har ett systematiskt och strukturerat arbetssätt, är självgående och tar ansvar och egna initiativ. Flexibilitet och servicekänsla är viktiga egenskaper för att trivas i rollen. Som person har du förmågan att jobba ihärdigt och noggrant med dina arbetsuppgifter över tid. Du hanterar även yttre påfrestningar och stress på ett lugnt och professionellt sätt, exempelvis genom att göra nödvändiga prioriteringar. Du har en god samarbetsförmåga.      

Information

Tillträde snarast. Anställningen är tillsvidare som inleds med sex månaders provanställning.

Kontaktpersoner
Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta: 

Anne Grönstedt, stf enhetschef, 08-700 09 15

Fackliga företrädare

Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48,

Hanne Konradsen, ST, telefon 08-700 07 88.

Ansökan

Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobba-har, inklusive personligt brev och CV, senast 2019-08-16.  


Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarkollegiet Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön.
  • Heltid/ 100 %
  • Publicerat: 13 augusti 2019

Besöksadress

Birger Jarlsgatan 16 10315 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 2218
Stockholm, 10315

Liknande jobb


ADMINISTRATÖR

ADMINISTRATÖR

22 april 2024

19 april 2024

22 april 2024

22 april 2024