Erfaren och driven Rådgivare i arbetsgivarfrågor

Erfaren och driven Rådgivare i arbetsgivarfrågor

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och stärka de statliga arbetsgivarnas möjligheter att bedriva en effektiv och välfungerande verksamhet? Då kan det här vara arbetet för dig!

Om enheten
Som rådgivare arbetar du på enheten för arbetsgivarutveckling tillsammans med 14 rådgivarkollegor, koordinator samt projektassistent. Enheten ansvarar för Arbetsgivarverkets medlemsrådgivning, utlandsfrågor samt utbildnings- och medlemsmötesverksamhet.

Dina arbetsuppgifter
Att vara rådgivare på Arbetsgivarverket innebär att du arbetar med kvalificerat och konsultativt stöd till Arbetsgivarverkets medlemmar i alla förekommande arbetsgivarfrågor. Detta innefattar bland annat tillämpning och tolkning av såväl lagstiftning som centrala kollektivavtal, centrala tvisteförhandlingar samt att utbilda inom till exempel statlig arbetsrätt, omställning och löne- och anställningsvillkor. Du arbetar även med att ta fram skrifter och annan information till stöd för Arbetsgivarverkets medlemmar. I arbetet ingår också att tillsammans med medlemmarna samordna och utveckla den gemensamma statliga arbetsgivarpolitiken genom olika aktiviteter till exempel möten, workshops, seminarier och projekt.

Arbetet som rådgivare ger dig stor möjlighet att under eget ansvar planera arbetet inom dina ansvarsområden samtidigt som du arbetar i nära samarbete och kontakt med Arbetsgivarverkets medlemmar, kollegor och centrala partsföreträdare.

Dina kvalifikationer och personliga egenskaper
Vi vill att du ska ha:



• Akademisk utbildning med en för arbetet relevant inriktning t.ex. juristexamen eller personalvetenskap med inriktning på arbetsrätt
• Flerårig erfarenhet av arbetsgivarfrågor utifrån ett ledningsperspektiv
• Flerårig erfarenhet av det statliga kollektivavtalsområdet
• Goda kunskaper i arbetsrätt och statlig särreglering
• Erfarenhet av tviste- eller samverkansförhandlingar på central eller lokal nivå
• Egen chefs- eller ledarerfarenhet
• Mycket god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på svenska 

Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet av rådgivning kring villkor vid utlandstjänstgöring i statlig utlandsverksamhet
• Erfarenhet av att ta fram och hålla utbildningar

Som person är du:
Arbetet som rådgivare förutsätter att du är tydlig, beslutsför och bra på att samarbeta och kommunicera. Du behöver ha förmåga att föra en konstruktiv dialog kring enkla såväl som komplicerade arbetsgivarfrågor. Du är prestigelös och har lätt för att skapa och upprätthålla yrkesmässiga relationer och kan kommunicera med såväl chefer som fackliga företrädare på olika nivåer. Du är bra på att lyssna och kan förklara komplexa sammanhang på ett lättförståeligt sätt med budskapets kärna i fokus. Du ser sammanhang och konsekvenser och har förmågan att parallellt hantera både långsiktigt arbete såväl som behov av snabba insatser på ett strategiskt sätt. För att trivas hos oss är du självklart genuint intresserad av att arbeta med arbetsgivarpolitiska frågor ur ett arbetsgivarperspektiv.

Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning.

Arbetsgivarverkets värdegrund utgår ifrån att medarbetarna är professionella och engagerade. Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. Arbetsgivarverkets kansli är beläget på Sveavägen 44 i Stockholm. Från och med den 6 juli sitter vi i nya lokaler på Mäster Samuelsgatan 60 i Stockholm.

Är du intresserad?
Har du några frågor eller vill du veta mer om jobbet, kontakta Chef Arbetsgivarutveckling Åsa Krook via e-post: asa.krook@arbetsgivarverket.se eller på telefon 08-700 13 00. Du är också välkommen att kontakta HR-ansvarig Ulrika Atterfors via e-post: ulrika.atterfors@arbetsgivarverket.se eller via telefon 08-700 13 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 3 maj 2020.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av tjänsten men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

HR-specialist Åsa Kälvegård
08-700 13 00
Chef Stödprocessen Helene Bryskhe
08-700 13 00
Gruppledare Camilla Stenemyr
08-700 13 00
Konsult Skill Annika Elfvingsson
013-473 81 63
Förhandlingschef Monica Dahlbom
08-700 13 00
Förhandlare Anders Stålsby
08-700 13 00
Förhandlare Åsa Krook
08-700 13 00
Utredare/Statistiker Malin Sundeby
08-700 13 00
Utredare/Statistiker Love Lundell
08-700 13 00
Chefsrekryteringskonsult Experis Anna Arborelius
072-537 50 11

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsgivarverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 april 2020
  • Ansök senast: 3 maj 2020

Besöksadress

Kungsgatan 12-14
None

Postadress

Box 3267
STOCKHOLM, 10365

Liknande jobb


HR- konsult till HR- enheten

HR- konsult till HR- enheten

29 augusti 2023

HR-ADMINISTRATÖR

28 augusti 2023