Erfaren strateg till Upphandlingsmyndigheten

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu en driven person med erfarenhet av strategiskt inköp till Upphandlingsmyndigheten! Tjänsten tillhör vår strategienhet, men verksamheten hos oss bedrivs i samverkan med hela myndigheten, där du kommer att arbeta tillsammans med kollegor med olika expertkompetenser. Strategienhetens uppgift är att vara sammanhållande i frågor av övergripande och strategisk karaktär. Enheten ansvarar bland annat för arbetet med den nationella upphandlingsstrategin, statistiken inom upphandlingsområdet och för forskningsfrågor. Utöver detta ansvarar strategienheten för internationella uppdrag och samarbeten, digitalisering och standardisering av inköpsprocesser samt stöd och vägledning i innovationsupphandling. Vi samverkar i stor utsträckning med andra myndigheter och organisationer, såväl nationella som internationella, och i din roll kommer du att representera oss i dessa sammanhang.

Vill du jobba med strategiskt inköp och tror på upphandling som verktyg för att förbättra samhället?
I rollen som strateg ska du vilja driva och leda utvecklingen inom specifika områden men även för hela vårt uppdrag. Som strateg tänker du långsiktigt och har ett helhetsperspektiv där omvärldsbevakning och analys är viktiga verktyg för att lyckas. Du kommer att arbeta proaktivt för att medverka till förändring och utveckling. Både interna och externa kontakter och samarbeten förekommer ofta. Tjänsteresor förekommer.

I arbetsuppgifterna ingår att


• utveckla stöd och metoder inom specifika områden i inköpsprocessen till exempel analys av inköpsmönster och kategoristyrning, inköpens strategiska betydelse samt styrprinciper och organisationsfrågor
• föreläsa vid konferenser, seminarier och delta i projekt i olika externa sammanhang i syfte att sprida kunskap om offentliga affärer
• skapa nya, alternativt utveckla befintliga modeller och verktyg inom inköpsområdet
• medverka i myndighetens utredningar, förstudier, regeringsuppdrag, remisser med mera  
• medverka i samarbeten som myndigheten har med andra inom Sverige och EU relaterat till strategiskt inköp
• som en del av vår frågeservice, ta emot och svara på specifika frågor relaterade till strategiskt inköp och myndighetens uppdrag.

Kvalifikationer

• relevant högskoleutbildning eller motsvarande utbildning som vi bedömer som relevant
• minst tre års erfarenhet av offentlig upphandling och inköp
• minst tre års erfarenhet från strategiskt arbete eller av arbete i jämförbar roll
• erfarenhet av utredningsarbete
• erfarenhet av att leda projekt och ansvara för leveranser kopplat till upphandlingsområdet
• god kunskap om leverantörsperspektivet
• god förmåga att se helheter, tänka strategiskt, affärsmässigt och skapa synergier över hela inköpsprocessen
• god förmåga att uttrycka sig pedagogiskt i tal och skrift på svenska och engelska.

Meriterande

• erfarenhet av arbete med styrning och uppföljning
• erfarenhet av verksamhetsutveckling
• erfarenhet av metodutveckling
• god juridisk kompetens
• erfarenhet av såväl offentlig verksamhet som av arbete inom näringslivet
• erfarenhet av att arbeta konsultativt.

Om dig
Vi söker dig som vågar testa nya metoder och lösningar och som levererar väl underbyggda och modiga beslutsunderlag, ständigt med kunden i fokus. Du är resultat- och lösningsorienterad, analytisk samt har en förmåga till helhetssyn. Du kan prioritera och fokusera och självständigt driva arbetet framåt. Vidare söker vi dig som är prestigelös, engagerad och kommunikativ och som efterfrågar och värdesätter samverkan med kollegor och omgivning samt har en förmåga att bygga långsiktiga relationer. Vi tror att du har ett stort samhällsintresse och att du tror på möjligheterna med offentliga affärer.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Om Upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndigheten ska verka för en rättssäker, effektiv samt socialt och miljömässigt hållbar offentlig upphandling till nytta för medborgarna och näringslivet. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi ger stöd genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder för offentlig upphandling och statsstöd. År 2019 utsågs Upphandlingsmyndigheten till Sveriges modernaste myndighet. Läs gärna mer om vårt uppdrag samt oss som arbetsgivare på vår webbplats.

Anställning och ansökan
Vi söker en medarbetare för en tillsvidareanställning och vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Anställningen är på heltid. Vi sitter i nyrenoverade, aktivitetsbaserade lokaler i Solna, men med en flexibilitet att kombinera det med arbete på annan plats. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Vi arbetar med löpande urval, sista dag att söka tjänsten är dock den 8 juni 2021. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker arbetet. Välkommen med din ansökan!

För mer information, kontakta
Katarina Thomasson, Rekryteringskonsult hos Jefferson Wells, ManpowerGroup, 070-231 28 05 alt. Katarina.thomasson@jeffersonwells.se

Anna Möller Wrangel, Enhetschef Strategienheten 08-586 217 77

Hans Fondelius, Saco-S, 08-586 217 62

Daniel Mott, ST 08-586 217 70

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Upphandlingsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 maj 2021
  • Ansök senast: 8 juni 2021

Besöksadress

Svetsarvägen 10
Solna

Postadress

Box 1194
Solna, 17123

Liknande jobb


25 januari 2024

14 januari 2024

Category Sourcing Leader - CAT Layer-glued

Category Sourcing Leader - CAT Layer-glued

12 januari 2024