Erfaren strategisk inköpare (upphandlare)

Erfaren strategisk inköpare (upphandlare)

Arbetsbeskrivning

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

Kommunledningsförvaltningen är den centrala förvaltningen inom Enköpings kommun. Vi arbetar på kommunstyrelsens uppdrag och ansvarar för styrning och ledning, samordning, service och stöd till kommunen som helhet.

På förvaltningen arbetar cirka 140 medarbetare utifrån målsättningen att Vi ska leda och samordna utvecklingen med fokus på nyttan för de vi är till för.

Inköpsavdelningen är centralt placerad på kommunledningsförvaltningen och består i dagsläget av 13 personer i olika roller såsom inköpschef, teamledare, strategiska inköpare, inköpsassistenter, e-handelssamordnare och inköpscontroller. Inköpschefen ingår i förvaltningens ledningsgrupp.

Avdelningens uppdrag är bland annat att utveckla kommunens inköpsprocess, genomföra kommunövergripande upphandlingar och upphandlingar åt kommunens förvaltningar, följa upp kommunens inköp samt förvalta kommunens elektroniska inköpssystem.

ARBETSUPPGIFTER
Då en av våra medarbetare har fått en ny tjänst inom avdelningen söker vi nu en erfaren strategisk inköpare som vill medverka till att utveckla inköpsprocessen för ett rättssäkert, effektivt och hållbart inköpsarbete inom kommunen.

Som strategisk inköpare har du ansvar för att genomföra upphandlingar och leda dessa genom hela upphandlingsprocessen. I rollen arbetar du självständigt med flera upphandlingar parallellt, och i nära samarbete med företrädare för verksamheten med planering och genomförande av upphandlingar. I de upphandlingsprojekt du ansvarar för kommer du att ha en sammanhållande och drivande funktion. Förutom de många interna kontakterna kommer du även föra dialog med leverantörer och övriga intressenter. Medverkan i olika arbetsgrupper och interna utbildningar inom inköps- och upphandlingsområdet tillhör också arbetsuppgifterna.

Du kommer få ett eget ansvar som förvaltningsansvarig strategisk inköpare mot en av kommunens förvaltningar och bygga upp ett nära samarbete med samordnare på förvaltningen.

I arbetsuppgifterna ingår också att agera rådgivare till interna beställare och informera om upphandlingsregler.

Hos oss bidrar vi alla till utveckling och förbättring av våra arbetssätt och gemensamma processer varför utvecklings- och förbättringsarbete är en del av arbetsuppgifterna. Självklart håller du dig även uppdaterad om upphandlingslagstiftning och omvärldsbevakning inom området.

Du kommer tillhöra en grupp med god sammanhållning och med stort engagemang och drivkraft. Vi är ett härligt gäng som bollar frågor och stöttar varandra. Vi drivs av att bidra till att kommunens mål uppfylls, att ekonomiska resurser används på ett effektivt sätt och för att kommunen ska uppfattas som en affärsmässig och attraktiv avtalspart.

KVALIFIKATIONER
Du har flera års arbetslivserfarenhet av att självständigt leda och genomföra offentliga upphandlingar enligt LOU.

Din har utbildning från högskola/universitet alternativt yrkeshögskola inom upphandling, ekonomi, juridik alternativt gedigen arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig för tjänsten.

Du har mycket goda kunskaper i LOU.

Du har god erfarenhet av att använda upphandlingsverktyg för upphandlingsprocessen samt Office-paketet. Vi använder Mercell/TendSign som upphandlingsverktyg.

Meriterande för tjänsten är erfarenhet av att genomföra IT-upphandlingar alternativt erfarenhet av att genomföra upphandlingar enligt Allmänna Bestämmelser AB04, ABT06, ABK09 och/eller ABFF.

För att lyckas i rollen som strategisk inköpare behöver du vara drivande, lösningsorienterad och ansvarstagande samt ha ett strukturerat arbetssätt. Det är viktigt att du är noggrann och har en god analytisk förmåga och kan göra korrekta avvägningar och prioriteringar.

Arbetet innebär mycket kontakter både externt och internt, så du behöver vara en stabil person med god pedagogisk förmåga och en mycket god samarbetsförmåga och professionellt förhållningssätt. Du har lätt för att uttrycka dig korrekt i både tal och skrift och är lyhörd för verksamhetens behov och har ett flexibelt förhållningssätt när förutsättningarna ändras.

För denna tjänst lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om det här låter som en beskrivning av dig hoppas vi att vi har väckt ditt intresse för oss.

Vårt urvalsarbete pågår löpande, vi ser gärna att skickar in din ansökan så snart som möjligt

ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida.

För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här:
https://enkoping.se/foretag-och-arbete/jobba-i-enkoping.html#box-Personuppgiftersamtskyddadidentitet

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


Upphandlare

Upphandlare

18 mars 2024

18 mars 2024

Upphandlare

Upphandlare

15 mars 2024

13 mars 2024